Merkantildata utvecklar Internetbankslösning för Barclays Corporate Bank, UK

Merkantildata utvecklar Internetbankslösning för Barclays Corporate Bank, UK Merkantildatas konsultföretag inom e-business, Ementor (under namnändring), har ingått intentionsavtal för leverans och utveckling av ny Internetbank för Barclays Corporate Bank, UK. Avtalet omfattar i första delen, över 60 MSEK och inkluderar både licenser och konsultinsatser. Projektet genomförs i nära samarbete med resurser från Barclays, och en projektorganisation i England är etablerad med över tjugotalet personer från Merkantildatas e-business konsultföretag, Ementor (under namnändring). Avtalet är ett samarbetsprojekt mellan Ementors enheter, Provida och Avenir och det omfattar leverans av systemkomponenter från Providas lösninger inom Retail och Corporate banking, samt utveckling av en avancerad nätbankslösning. Barclays Corporate Bank har huvudkontor i England och är en av världens största affärsbanker. Barclays valde Ementor efter en utvärdering av flera internationella aktörer inom Internetbanklösningar. "Lösningen visar att Ementors spetskompetens inom e-business och portaler är konkurrenskraftiga på den internationella marknaden för Internetbanklösningar. Avtalet är ett internationellt genombrott for Ementors Internetbanksatsning ", säger Svein Stavelin, nordisk chef för Ementor. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Viseth, Sverigechef för Provida, 08-545 15 701 Urban Strindlöv, Sverigechef för Ementor, mobiltelefon: 0709-510151 Svein Stavelin, Nordenchef för Ementor, +47 23 15 75 00, mobil +47 900 64 361 Merkantildata är ett av Nordens största företag inom informations- och kommunikationsteknologi. Koncernen är noterad på Oslobörsen och omsatte ca 13,4 miljarder norska kronor under 1999. Totalt har koncernen ca 5900 medarbetare i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Sverige är Nordens största marknad och Merkantildata Sverige sysselsätter ca 1000 personer och finns representerat över hela landet med kontor ibland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Sundsvall och Skellefteå. Ementor är ett av de ledande konsultföretagen inom e-business i Norden, med mer än 1300 anställda. Avenir och Provida ingår i Ementor, som är en del av ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00270/bit0002.pdf