AKTIER ÖVERTRÄFFAR OBLIGATIONER UNDER 2010 NÄR VÄRLDSEKONOMIN ÅTERHÄMTAR SIG

Report this content

Stockholm, 20 januari 2010 - Aktier förväntas prestera bättre än företags- och statsobligationer under 2010 då regeringar lämnar över ansvaret till konsumenten som katalysator för hållbar ekonomisk tillväxt, säger Bill O’Neill, författaren av Merrill Lynch Wealth Management Year Ahead 2010.

Den globala ekonomin förväntas växa med 4,3 procent under 2010. efter att ha minskat med nästan en procent under 2009. Konsumtion och belåning förväntas öka i takt med att risken för arbetslöshet minskar och hushållens inkomster återhämtar sig, menar Bill O’Neill, Portföljstrateg Merrill Lynch Wealth Management i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) ”Regeringarna har spenderat biljoner dollar för att återuppliva ekonomin. Centralbankerna har sänkt räntan till nära noll. Företagen har omstrukturerat, sålt, slagits samman och belånat för att positionera sig för en återhämtning”, säger Mr O’Neill. ”De kommer att lämna över stafettpinnen till konsumenten att driva tillväxten under 2010. I mitten av året bör vi se de första tecknen på huruvida överlåtelsen har varit framgångsrik”. Kina och Indien förväntas leda tillväxten Kina och Indien förväntas leda den globala ekonomins återhämtning med en tillväxt på cirka 10 procent respektive 7 procent, enligt rapporten Year Ahead 2010. Det är den kinesiska konsumenten som förväntas driva på den inhemska tillväxten, säger O’Neill. USA och Euro-regionen väntas se en mer blygsam tillväxt på 3 procent respektive 2 procent under 2010. Japans ekonomi förväntas också öka med 3 procent efter en uppskattad minskning på 6 procent under 2009. ”Vi tror att det kommer att bli ett bra år för aktier”, säger Mr O’Neill. ”Vi räknar med tillväxt utan åtföljande inflationsrisk. Vår prognos är att aktier kommer att överträffa både företags- och statsobligationer under 2010”. Aktier förväntas i synnerhet gynnas av ökad tillväxt på de asiatiska marknaderna. Aktier med exponering i Kina, Indien, Malaysia, Indonesien och Sydkorea väntas ge god avkastning under 2010, enligt O’Neill. Som ett resultat av detta förutspås aktier på utvecklingsmarknader överträffa motsvarande i redan utvecklade ekonomier. Cykliska aktier, inom sektorer såsom olja och gas, samt råvaru- och basindustri, förväntas överprestera. Cykliska tillgångar ledde återhämtningen under 2009, och genererade avkastning på mer än 26 procent globalt. Under 2010 förväntas defensiva aktier inom hälso- och energi samt fordons- och kemikalieindustrin, vara bland eftersläntrarna, enligt O’Neill. Räntehöjningar vid horisonten Centralbankerna förväntas öka fokus på inflation under 2010. Storbritannien, Indien, Sydkorea och Indonesien är några av de länder som väntas höja räntan under första halvåret. Kina och Euro-regionen väntas göra detsamma i slutet av året. Men hotet från den underliggande inflationen kommer sannolikt att förbli dämpat, enligt O’Neill. ”Det finns en risk för en kort, kraftig räntechock under andra halvåret 2010”, fortsätter O’Neill. ”Men vi tror inte att inflationen kommer att vara ett problem under året. Betydande utgivning av statsobligationer, stigande räntor och en enorm känslighet för inflationssignaler förväntas tynga statsobligationerna”. ”Vi tror att 2010 är året att ta sig ur statsobligationer”, säger han. ”Avkastningen på amerikanska och brittiska obligationer ser alltför låg ut. När de kortsiktiga räntorna börjar stiga, förväntas priserna på obligationer sjunka. Vi ser risker i framförallt USA:s och Storbritanniens avkastningskurvor.” Värdering av företagsobligationer ser också hög ut i jämförelse med aktier, men kan utgöra ett bättre investeringsalternativ än statsobligationer, specifikt för obligationer utställda av företag med hög kreditvärdighet. Värdering av G10-valutor i fokus Med avsevärt övervärderade G10-valutor, i förhållande till valutorna på tillväxtmarknaderna, inklusive Kina, Ryssland och Brasilien, kan volatiliteten i utländsk valutahandel komma att öka under 2010, enligt O’Neill. Oavsett detta förväntas värdet på valutorna i Brasilien, Ryssland, Indien och Kina (BRIC) att öka ytterligare under 2010. Valuta och räntehandel som drar nytta av skillnader i globala räntor, förväntas bli mer sårbara under 2010 på grund av stigande G10-räntor och även stärkta valutor på tillväxtmarknaderna om centralbankerna lättar på sin interventionistiska linje, säger han. Dollarn förväntas återhämta sig under 2010 som ett resultat av en stark och hållbar ekonomisk tillväxt i USA och förväntade räntehöjningar från Federal Reserve. Dollarn förväntas att handlas under US $ 1,30 / € 1 i slutet av 2010. Supercykeln inom råvaror förväntas fortsätta Råvaror förväntas gynnas av återgången till tillväxt i den globala ekonomin under 2010 och råolja förväntas handlas på en genomsnittlig nivå av US $ 85 per fat. Naturgaspriser bör fortsätta sin återhämtning, säger O’Neill. Dock förutses den totala avkastningen för investerare inom energisektorn att bli föga imponerande i jämförelse med avkastningen för energiaktier. Merrill Lynch Wealth Management rekommenderar fokus på metaller, speciellt ädelmetaller såsom guld och silver i råvaruportföljerna under 2010. Bland basmetaller förväntas framförallt koppar erbjuda attraktiv avkastning till följd av växande efterfrågan på tillväxtmarknader. Förväntad återhämtning av Storbritanniens kommersiella fastighetsmarknad Bland alternativa tillgångar tror man att Storbritanniens kommersiella fastighetsmarknad, som har lidit svårt under finanskrisen, kommer att återhämta sig under 2010. Detta skulle innebära det första året med vinst inom sektorn sedan 2006, enligt O’Neill. Den största utmaningen 2010 för regeringarna blir att minska den globala ekonomins beroende av stimulanspaket, menar O’Neill. ”Vi tror att 2010 blir ett avgörande år då hållbarheten i den globala återhämtningen kommer att sättas på prov. Vi förväntar oss att den kommer klara det”, säger han.