FÖRBÄTTRADE EKONOMISKA PROGNOSER FÖR 2013 TALAR FÖR EN ÅTERGÅNG TILL AKTIER

Report this content

Stockholm – 24 januari 2013, Investerare bör positionera sig inför den ‘stora omställningen’ från räntebärande papper till aktier, som sannolikt kommer att påbörjas under 2013, säger Johannes Jooste, Chefstrateg i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) på Merrill Lynch Wealth Management. Genom att nyttja kompetensen hos BofA Merrill Lynch Global Research, ett team som är rankad på första plats bland institutionella investerare och har över 700 analytiker i mer än 20 olika länder, kan Jooste nedan lista de viktigaste prognoserna som investerare bör fokusera på inför 2013.

De ekonomiska utsikterna för det kommande året ser ljusare ut än för 2012, vilket även framöver bör leda till nya möjligheter för investerare, anser Jooste. Han ser flera bevis på att Federal Reserve gör framsteg i sitt återuppväckande av den amerikanska ekonomin och skönjer även en gradvis återhämtning i euroområdet under den andra delen av året. Dessutom ser det ut som att Kinas BNP-tillväxt kommer att förbättras något. BofA Merrill Lynch Global Research förutspår att Kinas BNP-tillväxt kommer att öka från 7,7 procent under 2012 till 8,1 procent under 2013.

“Tillväxt borde börja ta över från politik som huvudfokus för investerare det här året”, säger Jooste. “Detta gör att vi föredrar aktier framför obligationer under 2013. Den tydliga värderingsklyftan mellan de två tillgångsslagen, där aktier är mer fördelaktiga än på 25 år, förstärker vår övertygelse ytterligare.”

Stimulansåtgärder ger stöd åt en starkare ekonomisk utveckling
Även med ett större fokus på tillväxt kommer policy och politik att förbli viktiga faktorer i investeringsklimatet under 2013, tror Jooste. Centralbanker gav understöd till uppgången under 2012 genom att hålla en hög likviditet och en konstruktiv räntemiljö. Dessa åtgärder bör ha skapat gynnsamma förutsättningar för aktier att utvecklas ännu bättre under året.

Efterfrågan och företagsvinster bör stiga under 2013 allt eftersom stimulansåtgärderna börjar ge effekt. Kinas tillväxt kommer att gå uppåt ju större genomslag de senaste politiska åtgärderna får. Indien bör också klara sig bättre i år, med en BNP-tillväxt som förväntas stiga till 6,5 procent för 2013, från en prognos på 5,5 procent för 2012.

USA öppnar upp för en positiv makroekonomisk överraskning, men finanspolitisk åtstramning kommer sannolikt att tynga tillväxten för BNP under det första halvåret 2013. BofA Merrill Lynch Global Research väntar sig en ökning av BNP med blygsamma 1,6 procent, men tillväxttakten går sannolikt upp senare under året. Kärnan inom euroområdet kan komma att möta ett svårt första halvår 2013, men Jooste räknar med att tillväxten kommer tillbaka under den andra delen av året.

Centralbankerna stimulerar, politiken påverkar
Jooste väntar sig att den amerikanska centralbanken Federal Reserve kommer att fortsätta med sina, i teorin, obegränsade kvantitativa lättnader (QE) under hela 2013 och in i 2014, medan den europeiska centralbanken (ECB) kommer att börja köpa kortfristiga statsobligationer. Dessa åtgärder bör inte öka inflationsrisken för 2013, menar han.

Då båda parter tjänar på att kompromissa, förväntar sig Jooste en tvåparti-lösning på problemet med USA:s budgetstup, ett problem som tidigare bara skjutits på framtiden utan någon långsiktig lösning. Ethan Harris, Co-Head för Global Economics Research på BofA Merrill Lynch Global Research förutspår att uppgörelsen som skedde i sista sekund kommer att följas av nedskärningar på mellan 250 miljarder USD till 320 miljarder USD (1,6 procent till 2 procent av USA:s BNP).

För närvarande tyder opinionsundersökningar på att koalitionen CDU-CSU kommer att förbli den dominerande gruppen i den tyska politiken efter nästa hösts val. Jooste tror att detta borde påverka euroområdet positivt då den politiska osäkerheten elimineras. Dock ser han också en risk för ökad volatilitet i regionen under första halvåret under 2013 om Spanien fortsätter att stå emot påtryckningar om att söka stöd utifrån, vilket han förväntar sig, samt om de nationella valen i Italien leder till politisk instabilitet.

Politik kommer att bli en allt viktigare faktor för tillväxtmarknaderna under 2013, menar Jooste. Legitimitet och risk kommer sannolikt att väga tyngre, där ett trovärdigt ledarskap attraherar investerare, medan länder med svagt ledarskap tvingas förlita sig endast på stimulansåtgärder. Då Kina strävar efter att hantera sina stora sociala och politiska utmaningar, kommer landet antagligen att falla mellan dessa två.

Vändning mot aktier
Jooste förväntar sig att aktier överträffar ränteplaceringar under 2013. I linje med den prognos som presenterades av Michael Hartnett, Chief Investment Strategist, på BofA Merrill Lynch Global Research, tror Jooste att investerare redan har tillräckliga skäl till att börja vända sin övervikt i obligationer och underskott i aktier. Det är ännu inte dags för en total omställning bort från obligationer, men aktier handlas nu på den mest attraktiva nivån jämfört med investment grade-obligationer på över två decennier.

Som ett första steg förespråkar Jooste högutdelande aktier. Precis som Savita Subramanian, Chief U.S. Strategist för BofA Merrill Lynch Global Research, föredrar han företag med bevisat lång och stabil tillväxt i sin utdelning framför de som erbjuder högst utdelning i nuläget eftersom de sistnämnda främst hittas i sektorer som troligtvis underpresterar. Lågkonjunktur och besvikelse över dåliga resultat har gjort europeiska aktier alltför undervärderade, och han föredrar därför regionens aktiemarknader. På andra håll föredrar han tillväxtmarknader som är exponerade mot Kina och Indien på grund av den förväntade starkare BNP-tillväxten jämfört med 2012.

Utsikten för statsskulder ser fortsatt negativ ut och investerare bör vara mindre benägna att investera i investment grade-obligationer än under 2012, dock finns det fortfarande en stark avkastningspotential bland de högavkastande obligationerna. Den amerikanska dollarn bör överträffa andra stora valutor under 2013, framför allt euron men även den japanska yenen, vilket återspeglar de bättre ekonomiska fundamenten i USA.

2015 och framåt: Den stora omställningen från obligationer till aktier
Merrill Lynch Wealth Management och BofA Merrill Lynch Global Research förutspår en eventuell ‘stor omställning’ bort från räntebärande papper till aktier.

“Kombinationen av överinvesteringar, överdriven optimism och låg avkastning i räntemarknaderna, verkar alla peka på att vi ser slutet på den positiva trenden för obligationer”, säger Jooste. ”Samtidigt är förutsättningarna för högre avkastning från aktier fler. Hälsosammare och mer robusta företag utvecklas från den här utdragna krisen. De har sundare balansräkningar och en växande global efterfrågan”.

Merrill Lynch Wealth Management EMEA kommer att fokusera på fyra huvudsakliga teman för att driva utvecklingen i portföljen de kommande tre åren (‘Portfolio 2015’): Ett; nya inkomstkällor utgör ett akut behov då penningmarknadsräntorna är så låga. Två; konsumentköpkraften ökar kraftigt på tillväxtmarknaderna. Tre; vissa mindre omtyckta tillgångar, såsom europeiska aktier, har blivit alltför undervärderade under finanskrisen och kan återigen bli populära när lösningar till eurokrisen hittas. ersålts re omtyckta tillgångar, såsom europeiska aktier, har omierna. ramför allt euron men även den japanska yenen, vilket åtSlutligen kommer förbättringar i teknik samt i energi- och arbetskraftskostnader att ge förutsättningar för en flerårig tillväxt. Till exempel är den mer konkurrenskraftiga arbetskraften i USA redo att återuppliva den amerikanska tillverkningsindustrin.

Om Merrill Lynch Global Wealth Management
Merrill Lynch Wealth Management är en ledande global leverantör av förmögenhetsförvaltning och investeringstjänster för privatpersoner och företag. Med mer än 15 000 finansiella rådgivare och cirka 1 760 miljarder dollar i klienttillgångar (per 31 december 2012), är det ett av världens största företag i sitt slag. Inom Merrill Lynch Wealth Management erbjuder Private Banking och Investment Group skräddarsydda lösningar för kunder med ultra-hög nettoförmögenhet, och erbjuder både personlig service och de stora resurser ett ledande globalt företag för finansiella tjänster har. Dessa klienter betjänas av mer än 150 Private Wealth Advisor team, tillsammans med experter inom områden såsom kapitalförvaltning, koncentrerad aktiehantering och strategier för arvskiften. Merrill Lynch Wealth Management är en del av Bank of America Corporation.