• Mertiva AB/

Aktieägarna i Diamyd Medical AB (publ) kallas härmed till årsstämma torsdagen den 11 december 2008 kl. 13:30 på Moderna Museet, Skeppsholmen i Stockholm

Anmälan
Deltagande aktieägare ska dels vara införda i den av VPC förda aktieboken per den 5 december 2008, dels anmäla sig per brev på adress Linnégatan 89 B, 115 23 Stockholm, per e-post investor.relations@diamyd.com eller via bolagets hemsida, www.diamyd.com, senast kl. 16:00 den 5 december 2008. Vid anmälan anges namn, adress, telefonnummer, person- eller organisationsnummer, registrerat aktieinnehav samt namn på biträden.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som förvaltarregistrerat sina aktier måste för att ha rätt att delta på årsstämman begära att tillfälligt föras in i aktieboken hos VPC. Omregistrering måste vara verkställd före den 5 december 2008.

Förslag till dagordning
1. Val av ordförande vid stämman.
2. Upprättande och godkännande av röstlängd.
3. Godkännande av dagordning.
4. Val av sekreterare och två protokolljusterare.
5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
6. Föredragning av framlagd årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
7. Beslut: a. Om fastställande av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning.
b. Om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen.
c. Om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören.
8. Fastställande av arvoden för styrelsen och revisorer.
9. Fastställande av antal styrelseledamöter.
10. Val av styrelse, styrelseordförande och eventuella styrelsesuppleanter.
11. Styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.
12. Styrelsens förslag till bemyndigande om nyemission av aktier.
13. Styrelsens förslag till bemyndigande om återköp av aktier.
14. Styrelsens förslag till optionsprogram.
15. Förslag till riktlinjer för nomineringsprocessen inför årsstämman 2009.

Om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen. (p. 7 b)
Styrelsen föreslår att årets förlust balanseras i ny räkning och att vinstutdelning således inte lämnas.

Val av styrelse och beslut om arvoden (p. 8-10)
Diamyds valberedning föreslår omval av nuvarande styrelseledamöter Anders Essen-Möller (tillika arbetande styrelseordförande), Lars Jonsson och Sam Lindgren samt nyval av Henrik Bonde (VD för Irisgruppen). Christer Hägglund har avböjt omval på grund av tidsbrist. Styrelsearvode föreslås utgå med 200 000 kronor till styrelseordföranden och 100 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter. Revisorerna föreslås erhålla arvode enligt godkänd räkning. Valberedningen har meddelat bolaget att förslaget till val av styrelse kan komma att kompletteras före årsstämman, vilket i sådant fall kommer att offentliggöras genom pressmeddelande.

Styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare (p. 11)
Styrelsens förslag till riktlinjer för bestämmande av anställningsvillkor för VD och övriga ledande befattningshavare är att det totala villkorspaketet ska utgöra en marknadsmässig och avvägd blandning av fast lön och pensionsförmåner, övriga förmåner samt villkor vid uppsägning. VD och övriga ledande befattningshavare ska äga rätt att delta i det under p. 14 föreslagna optionsprogrammet.

Styrelsens förslag till bemyndigande om nyemission av aktier (p. 12)
För att möjliggöra förvärv av företag, rörelser eller enstaka rörelsetillgångar samt kapitalanskaffning föreslår styrelsen att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma besluta om nyemission av sammantaget högst 10 procent av antalet aktier samt att därvid kunna avvika från aktieägares företrädesrätt. Betalning skall kunna ske kontant, genom apport eller genom kvittning. Vid fullt utnyttjande av bemyndigandet uppgår utspädningseffekten till ca 9,1 procent av aktiekapitalet beräknat på det totala antalet aktier efter fullt utnyttjande av bemyndigandet. Antalet aktier bolaget uppgår till 10 901 570 varav 561 671 av serie A (en röst) och 10 339 899 av serie B (1/10 röst). Antalet röster uppgår till 1 595 660,9.

Styrelsens förslag till bemyndigande om återköp av aktier (p. 13)
Styrelsen föreslår att stämman bemyndigar styrelsen att under perioden fram till nästa årsstämma besluta om återköp och försäljning av aktier på OMX Nordiska Börsen Stockholm (”Börsen”). Det högsta antalet återköpta aktier skall vara sådant att bolagets innehav av egna aktier inte vid något tillfälle överstiger tio procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv av aktier får ske endast till ett pris inom det på Börsen vid var tid registrerade intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Återköp skall ske i enlighet med bestämmelserna om återköp av aktier i noteringsavtalet med Börsen. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen ett instrument att optimera bolagets kapitalstruktur för att därigenom skapa ökat värde för aktieägarna.

Styrelsens förslag till optionsprogram (p. 14)
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om ett optionsprogram innefattande emission av högst 220 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ska berättiga till teckning av en B-aktie. Koncernens anställda med hemvist i Sverige ska erbjudas att efter eget val förvärva teckningsoptioner till marknads¬pris bestämt enligt Black & Scholes värderingsformel (värdepappers¬¬beskattade optioner) eller att vederlagsfritt erhålla ej överlåtbara köpoptioner kopplade till anställningens fortbestånd (personaloptioner). Optionerna ska ha en löptid om tre år. För täckande av bolagets skyldighet att erlägga sociala avgifter på vinst vid utnyttjande av personaloptionerna avsätter och behåller bolaget en teckningsoption för varje tretal utställda personaloptioner. Dessa teckningsoptioner kan säljas till täckning av kostnaderna. Optionsprogrammet ska riktas till anställda i koncernen. Beträffande anställda i USA ska villkoren anpassas till tillämplig lagstiftning. Tilldelning ska ske med beaktande av bl.a. den anställdes lönenivå, erfarenhet och position inom företaget. Syftet med optionsprogrammet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att förstärka intresset för koncernens verksamhet och att synliggöra sambandet mellan anställningsförmåner och bolagets resultatutveckling. Om samtliga 220 000 teckningsoptioner utnyttjas för teckning av nya aktier kommer de nytecknade aktierna att utgöra ca 2 procent av aktiekapitalet. För giltigt beslut om antagande av optionsprogrammet erfordras att beslutet biträds av aktieägare som företräder minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Förslag till riktlinjer för nomineringsprocessen inför årsstämman 2009 (p. 15)
En grupp aktieägare föreslår att årsstämman beslutar att nominerings-processen inför årsstämman 2009 ska gå till på följande sätt. En valberedning ska utses bestående av representanter för de tre till röstetalet största aktieägarna i bolaget samt styrelseordföranden (sammankallande). Valberedningens medlemmar skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2009. Om ägarförhållandena ändras väsentligt innan valberedningens uppdrag slutförts ska ändring kunna ske i valberedningens sammansättning. Valberedningen ska förbereda förslag till följande beslut vid årsstämman 2009: (i) förslag till val av ordförande vid stämman, (ii) förslag till val av styrelseledamöter, (iii) förslag till val av styrelseordförande, (iv) förslag till styrelsearvoden, (v) förslag till ersättning till bolagets revisorer samt (vi) förslag till hur nomineringsprocessen inför årsstämman 2010 ska genomföras.

Bolagshandlingar
Bolagets årsredovisning och styrelsens fullständiga förslag till beslut under punkterna 11-14 hålls tillgängliga för aktieägarna på bolagets kontor på Linnégatan 89B i Stockholm, från den 27 november 2008 och sänds i kopia till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Diamyd Medical AB (publ)