Aktivt kvartal för Diamyd Medical

Diamyd Medicals VD och koncernchef Elisabeth Lindner kommenterar i dagens kvartalsrapport den mycket aktiva tid som bolaget haft under sista delen av år 2008.

Bolaget har under det gångna kvartalet fokuserat på att aktivt träffa och förhandla med både den vetenskapliga och den finansiella sektorn. På den vetenskapliga fronten har en av företagets milstolpar nåtts; bolagets lyckade fas II-studie med barn och ungdomar med typ 1-diabetes publicerades i den prestigefyllda medicinska tidskriften New England Journal of Medicine. Bolaget har även, tillsammans med ledande diabetesforskare, ansökt om att starta två av varandra oberoende preventionsstudier där diabetesvaccinet Diamyd® ska testas i syfte att förebygga typ 1-diabetes hos personer som har hög risk att få sjukdomen. ”Högsta prioritet för bolaget just nu är att säkerställa fortsatt finansiering och att rekrytera patienter till fas III-studierna som idag pågår i USA och Europa”, säger Elisabeth Lindner VD och koncernchef för Diamyd Medical. ”Vi arbetar aktivt med utlicensiering av våra produkter och utvärderar även andra samarbetsmöjligheter med företag verksamma inom området autoimmun diabetes”.