Delårsrapport I 11/12

Delårsrapport Diamyd Medical AB (publ), räkenskapsåret 2011/2012
(www.omxgroup.com ticker: DIAM B; www.otcqx.com ticker: DMYDY)

Perioden 1 september 2011 – 30 november 2011
-    Koncernens nettoomsättning uppgick till 0,1 (144,5) MSEK
-    Resultat efter finansnetto uppgick till -7,4 (98,3) MSEK
-    Resultat per aktie var efter utspädning -0,26 (3,32) SEK
-    Koncernens likvida medel och kortfristiga placeringar per den 30 november 2011 uppgick
till 414 (478) MSEK

Väsentliga händelser under perioden
-    Diamyd Medical tilldelades anslag på tre miljoner US-dollar och utökade NTDDS-portföljen
-    University of Florida Research Foundation och Diamyd Medical nådde förlikning i tvist

Väsentliga händelser efter periodens slut
-    Preventionsstudie med Diamyd Medicals diabetesvaccin fullrekryterades

VD HAR ORDET
2012 kommer att bli ett spännande och viktigt år för Diamyd Medical. Vi har bara en handfull deltagare kvar att rekrytera till vår amerikanska fas II-studie i cancersmärta med läkemedelskandidaten NP2 Enkefalin. Arbete pågår med att kvalitetssäkra data och förbereda allt så att vi så snabbt som möjligt kan få fram resultaten när sista patienten väl rekryterats. Prognosen att kunna presentera resultat från studien någon gång under första halvåret 2012 står fast. Resultaten är av stor betydelse för Diamyd Medical, då det är första gången en läkemedelskandidat från bolagets NTDDS-plattform testas i en större patientpopulation. I en mindre, icke placebo-kontrollerad, fas I studie med NP2 Enkefalin omfattande tio personer med cancersmärta uppnåddes varaktig smärtlindring. Inga allvarliga behandlingsrelaterade biverkningar observerades.

Vid positiva resultat från fas II-studien kommer vi vara redo att aktivt söka samarbetspartners för den vidare utvecklingen av NP2 Enkefalin och andra tillämpningar av NTDDS-plattformen, samt att inleda kliniska studier med nästa läkemedelskandidat från plattformen, NG2 GAD. Förutsättningarna är goda då vi förutom finansiella resurser har en slimmad organisation med värdefull erfarenhet av både att driva klinisk utveckling och att sluta betydande samarbetsavtal med stora läkemedelsbolag.

NTDDS står för Nerve Targeting Drug Delivery System som är en innovativ teknik som möjliggör överföring av läkemedel direkt till nervsystemet. Syftet är att uppnå en lokal effekt i de celler där behandlingen är tänkt att verka utan att påverka resten av kroppen. Det är ett unikt koncept som, om det visar sig lyckosamt, kan ge nya möjligheter att behandla olika medicinska problem i nervsystemet som idag inte kan behandlas, som till exempel långvarig smärta, neuropati, cancer och neurodegenerativa sjukdomar.

I och med årsstämman i december la vi det turbulenta 2011 bakom oss och kunde lägga allt fokus på framtiden. Några veckor innan stämman nådde vi en förlikning med University of Florida och kunde därigenom även lägga tvisten med dem till handlingarna. Det nya året inledde vi med den goda nyheten att den svenska preventionsstudien med diabetesvaccinet Diamyd® rekryterat sin femtionde och sista deltagare. Syftet med studien är att förebygga typ 1-diabetes hos barn som har hög risk att utveckla sjukdomen och den blir mycket spännande att följa under de närmaste åren.

Våra åtgärder för att minska kostnaderna har under rapportperioden definitivt fått genomslag. Vi är nu nere på en tredjedel av kostnaderna jämfört med samma period förra året. Bolagets kassa på runt 400 miljoner kronor, motsvarande cirka 14 kronor per aktie, innebär att vi både har finansieringen säkrad för den existerande verksamheten och att bolaget har ett strategiskt handlingsutrymme. Den nyvalda styrelsen har fortsatt det aktiva strategiarbetet som påbörjades förra året och utvärderar kontinuerligt olika scenarier. Resultaten från fas II-studien med NP2 Enkefalin kommer förstås påverka bolagets vägval framöver, men vi ska vara väl förberedda oavsett utfall.

Stockholm 25 januari 2012

Peter Zerhouni
VD och koncernchef Diamyd Medical AB

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN
1 SEPTEMBER 2011 – 30 NOVEMBER 2011

Diamyd Medical tilldelades anslag på tre miljoner US-dollar och utökade NTDDS-portföljen. Diamyd Medical med samarbetspartners fick ett forskningsanslag på tre miljoner US-dollar från amerikanska National Institutes of Health för att utveckla bolagets patenterade Nerve Targeting Drug Delivery System (NTDDS) för prevention av kemoterapi-inducerad perifer neuropati. Anslaget ger bolaget möjlighet att bredda NTDDS-tekniken till att även kunna användas mot neuropati, utöver bolagets utvecklingsportfölj för behandling av smärta.

University of Florida Research Foundation och Diamyd Medical nådde förlikning i tvist. University of Florida Research Foundation, Incorporated (UFRF) och Diamyd Medical AB meddelade gemensamt att de nått en förlikning avseende den stämningsansökan som UFRF inkom med till United States Federal District Court i Florida, USA, mot Diamyd Medical i januari 2011. Tvisten gällde ett exklusivt licensavtal mellan UFRF och Diamyd Medical, och Diamyd Medicals sublicensiering av rättigheterna i det exklusiva licensavtalet till Ortho-McNeil-Janssen Pharmaceuticals, Inc. Sublicensen omfattade rättigheter till den GAD65-baserade läkemedelskandidaten Diamyd®. Förlikningsbeloppet var i paritet med vad Diamyd Medical avsatt för tvisten i bokslutet per den 31 augusti 2011.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

Preventionsstudie med Diamyd Medicals diabetesvaccin fullrekryterades. Totalt 50 barn från fyra års ålder med hög risk att utveckla typ 1-diabetes har inkluderats i en forskarinitierad fas II-studie, DiAPREV-IT, med Diamyd Medicals diabetesvaccin Diamyd® och studien är därmed fullrekryterad. Syftet med studien är att utvärdera om förebyggande behandling med Diamyd® kan fördröja eller förhindra sjukdomsförloppet så att barnen inte utvecklar kliniska symtom på typ 1-diabetes. De första resultaten beräknas kunna sammanställas tre år efter att den sista deltagaren inkluderats, och därmed presenteras 2015.

*** För att läsa hela rapporten, vänligen se bifogad PDF, eller besök www.diamyd.com ***

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Zerhouni, VD och koncernchef Diamyd Medical AB

Diamyd Medical är ett svenskt biotech-bolag med inriktning på utveckling av läkemedel för behandling av smärta, neuropati och diabetes. Portföljen av utvecklingsprojekt för behandling av långvarig smärta och neuropati använder bolagets patenterade NTDDS-plattform (Nerve Targeting Drug Delivery System) för att leverera läkemedel direkt till nervsystemet. Utvecklingsprojektet inom diabetes utgörs av proteinet GAD65 för behandling och prevention av autoimmun diabetes.

Diamyd Medical har kontor i Sverige och i USA. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Small Cap-lista i Stockholm (ticker: DIAM B) samt på OTCQX-listan i USA (ticker: DMYDY) som administreras av Pink OTC Markets och Bank of New York Mellon (PAL). Mer information finns på bolagets hemsida; www.diamyd.com.

Diamyd Medical AB (publ)
Karlavägen 108, SE-115 26 Stockholm, Sverige. Tel: 08-661 00 26, Fax: 08-661 63 68
E-post: info@diamyd.com. Org nr: 556530-1420.