Diamyd® diabetesvaccin i preventionsstudie

Diamyd Medical meddelar idag att en nordisk forskargrupp ansökt om tillstånd att starta en studie med Diamyd® diabetesvaccin för att vaccinera personer som har risk att få typ 1-diabetes.

Studiens mål är att studera orsak och mekanism vid den sjukdomsprocess som leder till typ 1-diabetes och hur sjukdomen kan förebyggas. Deltagarna kommer att delas in i olika grupper, en kontrollgrupp och en Diamyd®-behandlad grupp, där den normala sjukdomsprocessen kommer att jämföras med samma process efter vaccination med Diamyd®.

Fas II-resultaten för Diamyd®-behandling av nyligen insjuknade barn och ungdomar publicerades den 30 oktober i New England Journal of Medicine och indikerar att effekten är bäst vid tidig behandling. Eftersom sjukdomen utvecklas genom att det egna immunförsvaret successivt bryter ner de celler som bildar insulin, är det troligt att man – genom att vaccinera med Diamyd® redan innan sjukdomen brutit ut – kan förhindra eller åtminstone fördröja att man insjuknar i typ 1-diabetes.

”Det här är första gången vårt diabetesvaccin Diamyd® kommer att användas i syfte att förhindra typ 1-diabetes i en så kallad preventionsstudie”, säger Elisabeth Lindner, VD och koncernchef på Diamyd Medical. ”Detta är ett mycket stort steg för diabetesvaccinet Diamyd®”.

Diamyd®-vaccinet testas redan i bolagets egna fas III-studier i Europa och USA på barn och ungdomar som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes. De första resultaten, som ska leda till en marknadsansökan för diabetesvaccinet Diamyd®, beräknas vara klara hösten 2010. Parallellt med detta utvecklar Diamyd Medical ytterligare produkter inom diabetes, bland annat produkter för LADA (Latent Autoimmune Diabetes in Adults) och produkter mot diabetesrelaterade komplikationer.