Diamyd® förebygger insulinbehandling i LADA patienter

Diamyd Medical meddelar idag att vaccination med Diamyd®, fortfarande efter 5 år, signifikant minskar risken för att patienter med LADA (Latent Autoimmune Diabetes in Adult) behöver insulinbehandling. Inga allvarliga biverkningar relaterade till behandlingen har observerats i studien, vilket ytterligare stärker säkerhetsprofilen för Diamyd®.

Resultaten från studien kommer att presenteras vid det årliga Europeiska diabetesmötet EASD (European Association for the Study of Diabetes) i Rom, Italien, den 7-10 september av huvudprövaren för studien, professor Carl-David Agardh, Universitetssjukhuset i Malmö, samt kollegor.

“Vi såg en kraftig förbättring av betacellsfunktionen redan sex månader efter vaccination hos patienter som behandlades med 20μg Diamyd®”, säger professor Agardh. “Den här förbättringen bevarades i hög grad över studiens fem år.

Ungefär tio procent av alla diabetespatienter har LADA. Patientgruppen kräver normalt insulinbehandling inom några år efter diagnos.

“Det här är första gången det är visat i människa, att en autoimmun sjukdom kan neutraliseras under lång tid, av samma autoantigen som driver sjukdomen”, säger professor Åke Lernmark, Lunds Universitet, co-investigator i studien.

“Faktumet att Diamyd®-vaccinet visar signifikant positiv långtidseffekt i LADA-patienter är det första steget mot att förebygga autoimmun diabetes”, säger Elisabeth Lindner, VD och koncernchef för Diamyd Medical. “Vi har nu fullt ut positionerat vårt vaccin i två olika produkter; en för typ 1-diabetes och en separat produkt för LADA. Detta är ett stort steg mot att bygga ett läkemedelsbolag inom diabetes”.