Diamyd beräknar börja rapportera fas III-resultat under senvåren 2011

Diamyd Medicals vd och koncernchef Elisabeth Lindner meddelar i vd-ordet i dagens delårsrapport att resultat från bolagets europeiska fas III-studie i typ 1-diabetes beräknas börja rapporteras som planerat under senvåren 2011.

– När alla patienter gjort sitt 15-månadersbesök i Europastudien återstår ett mycket omfattande arbete med att samla in återstående dokumentation från de drygt 60 medverkande klinikerna runt om i Europa och från vårt centrallaboratorium som utför alla analyser, säger Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical. Därutöver ska all data sammanställas och enligt vår plan kommer studien slutligen att avblindas och resultat beräknas börja rapporteras under senvåren 2011.

Diamyd Medical kunde under delårsrapportens period meddela att screeningen av patienter till den amerikanska fas III-studien DiaPrevent fullbordats. Alla patienter har inkluderats i studien och bolaget räknar med att kunna presentera 15-måndersresultat under sommaren 2012.

Bolaget har under perioden vidare rapporterat lovande data i en klinisk fas I-studie där läkemedelskandidaten NP2 Enkefalin undersöks som potentiell behandling vid svår cancersmärta. Påtaglig och varaktig minskning av upplevd smärta observerades i grupperna som behandlats med de två högsta doserna av NP2 Enkefalin. Inga allvarliga biverkningar kopplade till behandlingen har rapporterats av någon deltagare i studien. Efter periodens slut har den första patienten inkluderats i en placebokontrollerad fas II-studie med NP2 Enkefalin som kommer att omfatta cirka 32 patienter med svår cancersmärta. Screening av patienter till studien går framåt i god fart och nio kliniker är i gång.

För ytterligare information kontakta:
Elisabeth Lindner, vd och koncernchef Diamyd Medical AB (publ.)

För bilder och pressmaterial kontakta:
Andreas Ericsson, Diamyd Medical AB (publ.)
andreas.ericsson@diamyd.com

Diamyd Medical är ett svenskt läkemedelsbolag med inriktning på utveckling av läkemedel inom autoimmun diabetes och smärta. Affärsområde Diabetes utgörs av den antigenbaserade läkemedelskandidaten Diamyd® för behandling och prevention av autoimmun diabetes, för vilken fas III-studier pågår i Europa och USA. Bolaget har under 2010 tecknat avtal med Ortho-McNeil-Janssen Pharmaceuticals, Inc. avseende utveckling och kommersialisering av Diamyd®. Affärsområde Smärta utgörs av utvecklingsprojekt som använder bolagets patenterade NTDDS-plattform (Nerve Targeting Drug Delivery System) för administration av läkemedel direkt till nervsystemet för behandling av kronisk smärta. En fas II-studie med läkemedelskandidaten NP2 Enkefalin inom cancersmärta pågår i USA.

Diamyd Medical har kontor i Sverige och i USA. Aktien är noterad på Nasdaq OMX mid cap lista i Stockholm (ticker: DIAM B) samt på OTCQX-listan i USA (ticker: DMYDY) som administreras av Pink OTC Markets och Bank of New York Mellon (PAL). Mer information finns på bolagets hemsida; www.diamyd.com.

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal

Diamyd Medical AB (publ.)
Karlavägen 108, SE-115 26 Stockholm, Sverige. Tel: +46 8 661 00 26, Fax: +46 8 661 63 68
E-post: info@diamyd.com. VATno: SE556530-142001.