Diamyd delar upp verksamheten i affärsområdena Diabetes och Smärta

Diamyd Medicals vd och koncernchef Elisabeth Lindner meddelar i dagens bokslutskommuniké att bolaget från och med det nya räkenskapsåret 2010/2011, beslutat att dela upp verksamheten i två affärsområden, Diabetes och Smärta.

Affärsområde Diabetes utgörs av den antigenbaserade läkemedelskandidaten Diamyd® för behandling och prevention av autoimmun diabetes. Affärsområde Smärta utgörs av utvecklingsprojekt som använder bolagets patenterade NTDDS-plattform (Nerve Targeting Drug Delivery System) för administration av läkemedel direkt till nervsystemet för behandling av smärta.

– Vi gör den här indelningen för att synliggöra vår smärtportfölj ytterligare. Vi satsar nu vidare på NP2 Enkefalin inom cancersmärta där vi ser en möjlighet att snabbt kunna visa värde. Förutom NP2 Enkefalin har Diamyd idag ytterligare två läkemedelskandidater inom affärsområde Smärta, NG2 GAD och NE2 Endomorfin, vilket skapar goda förutsättningar för vidare utveckling av en konkurrenskraftig produktportfölj inom smärta, säger Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical.

Under fjärde kvartalet tecknade Diamyd avtal med Ortho-McNeil-Janssen Pharmaceuticals, Inc. (OMJPI), om att utveckla och kommersialisera diabetesvaccinet Diamyd®. Diamyd har säkrat exklusiva rättigheter i de nordiska länderna med målsättningen att bygga upp ett mindre läkemedelsbolag med egen utvecklingsverksamhet och egen marknads- och försäljningsorganisation i de nordiska länderna, ett nordiskt så kallat ”small pharma-bolag”.

Efter rapportperiodens slut har Diamyd rapporterat lovande säkerhetsdata från en fas I-studie inom kronisk smärta med läkemedelskandidaten NP2 Enkefalin. Påtaglig och varaktig minskning av upplevd smärta har dessutom rapporterats i grupperna som behandlats med de två högsta doserna av NP2 Enkefalin.

Diamyd Medical redovisar det fjärde kvartalet för första gången ett positivt resultat. Resultat före skatt uppgår till 75 MSEK och beror på att en del av den engångsbetalning om motsvarande 327 MSEK som erhölls i samband med tecknandet av samarbetsavtalet med OMJPI har intäktsförts. Resterande del av beloppet periodiseras och intäktsförs fram till att den 15 månader långa studieperioden för Europastudien är avslutad i februari 2011. Resultat före skatt för helåret 2009/2010 uppgick till -0,3 MSEK efter finansiella poster. Likvida medel uppgick per den 31 augusti 2010 till 501 MSEK.

För ytterligare information kontakta:
Elisabeth Lindner, vd och koncernchef Diamyd Medical AB (publ.)

För bilder och pressmaterial kontakta:
Andreas Ericsson, Diamyd Medical AB (publ.)
andreas.ericsson@diamyd.com

Om Diamyd Medical
Diamyd Medical är ett svenskt läkemedelsbolag med inriktning på utveckling av läkemedel inom autoimmun diabetes och smärta. Affärsområde Diabetes utgörs av den antigenbaserade läkemedelskandidaten Diamyd® för behandling och prevention av autoimmun diabetes, för vilken fas III-studier pågår i Europa och USA. Bolaget har under 2010 tecknat avtal med Ortho-McNeil-Janssen Pharmaceuticals, Inc. avseende utveckling och kommersialisering av Diamyd®. Affärsområde Smärta utgörs av utvecklingsprojekt som använder bolagets patenterade NTDDS-plattform (Nerve Targeting Drug Delivery System) för administration av läkemedel direkt till nervsystemet för behandling av kronisk smärta. En fas I-studie med läkemedelskandidaten NP2 Enkefalin inom cancersmärta pågår och bolaget planerar att starta en fas II-studie.

Diamyd Medical har kontor i Sverige och i USA. Aktien är noterad på Nasdaq OMX small cap lista i Stockholm (ticker: DIAM B) samt på OTCQX-listan i USA (ticker: DMYDY) som administreras av Pink OTC Markets och Bank of New York Mellon (PAL). Mer information finns på bolagets hemsida; www.diamyd.com.

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal

Diamyd Medical AB (publ.)
Karlavägen 108, SE-115 26 Stockholm, Sverige. Tel: +46 8 661 00 26, Fax: +46 8 661 63 68
E-post: info@diamyd.com. VATno: SE556530-142001.