Diamyd erhåller ersättning från Apoteket AB

Diamyd meddelar idag att bolaget har tecknat ett förlikningsavtal med Apoteket AB rörande en klinisk studie i LADA-patienter, som ogiltigförklarades under 2007. Orsaken till ogiltigförklarandet var motsägande data som gav skäl till misstanke om sammanblandning av läkemedel och placebo.

Diamyd kontrakterade under 2004 till Apoteket AB att utföra blindning, randomisering och etikettering av läkemedel till en klinisk studie med 160 LADA-patienter. När studien oblindades och data rapporterades under sommaren 2007, uppdagades det att studieresultaten var inkonklusiva. En inspektion på det apotek, som handhaft prövningsläkemedlet visade brister i rutiner och dokumentation, medförande att det inte gick att säkerställa vilka patienter som fått aktivt läkemedel och vilka patienter som fått placebo. Studien ogiltigförklarades av detta skäl. Diamyd har krävt ett skadestånd av Apoteket AB för onödiga kostnader i samband med den ogiltigförklarade studien. Förlikningsavtalet innefattar en betalning om 11 miljoner kronor till Diamyd som ersättning för de brister i Apotekets rutiner och dokumentation som föranledde att Diamyd ogiltigförklarade studien. ”Vi har nu träffat avtal om förlikning med Apoteket AB och ser fram emot, att i nya LADA studier söka bekräfta de positiva resultat som tidigare erhållits i denna patientgrupp efter behandling med diabetesvaccinet Diamyd®”, säger Elisabeth Lindner, VD för Diamyd Medical.