• Mertiva AB/

Diamyd meddelar i delårsrapport sin målsättning att ansöka om marknadsgodkännande för diabetesvaccinet Diamyd® under 2011

Diamyd Medicals vd och koncernchef Elisabeth Lindner kommenterar i vd-ordet i dagens delårsrapport att bolagets målsättning är att sända in ansökan om marknadsgodkännande för diabetesvaccinet Diamyd® under 2011. Ett mål som nu inte ligger allt för långt fram i tiden.

Under första kvartalet har Diamyd Medical rapporterat om ett flertal viktiga händelser som bidragit positivt till bolagets utveckling. Den finansiella ställningen har stärkts genom en övertecknad företrädesemission som tillförde bolaget drygt 219 MSEK före emissionskostnader. Den europeiska fas III-studien med Diamyd® har fullrekryterats vilket innebär att de första resultaten beräknas kunna presenteras under våren 2011. En rekryteringskampanj för den amerikanska studien har lanserats tillsammans med rekryteringsfirman Inclinix, under namnet DiaPrevent och antalet patienter som rekryteras till studien ökar i snabb takt. – Det gångna kvartalet har varit mycket händelserikt för Diamyd där det mest betydelsefulla har varit att vi fullrekryterat den europeiska fas III-studien och framgångsrikt säkrat bolagets finansiering förbi studieresultat, säger Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical. I och med kapitaltillskottet har vi nu möjlighet att driva avtalsförhandlingar utan ekonomisk press och valfrihet att välja den bästa tidpunkten för en utlicensiering av Diamyd®. Bolagets genterapiplattform NTDDS (Nerve Targeting Drug Delivery System) har fått ökat fokus under perioden genom ett tvåårigt anslag om 1,84 MUSD från Amerikanska Department of Veterans Affairs (VA). Efter periodens slut har den amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, godkänt att Diamyd® används för studier i barn ned till tre års ålder i TrialNets amerikanska GAD-studie. Därutöver har bolaget, med stöd av årsstämmans bemyndigande, genomfört en uppdelning av bolagets aktier (split) i förhållandet 2:1 där varje aktie delades upp på två aktier av samma aktieslag.