Diamyd Medical licensierar ny smärtprodukt

Diamyd Medical meddelar idag att bolaget har förvärvat en exklusiv licens för en ny endomorfin-teknologi som kan användas för behandling av neuropatisk smärta som bland annat uppkommer vid diabetes.

Utöver den nyligen förvärvade endormorfin-teknologin och vår exklusiva licens för GAD, har vi dessutom ett pågående kliniskt utvecklingsprogram för enkefalin, säger Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical. Med Enkefalin, GAD och endomorfin har vi fullbordat vår smärtportfölj med produkter som omfattar de tre huvudsakliga smärtreceptorerna. Detta ger oss en stark position för utveckling av produkter inom multipel smärta, varav endast neuropatisk smärta beräknas ha en marknadspotential som omfattar mer än 3,5 miljarder dollar, fortsätter Lindner. Endomorfin-teknologin omfattar både produktion och frisäppning av endomorfin-peptider som har morfinliknande effekt, genom att blockera smärtsignaler i ryggmärgen. Morfin har använts i århundraden mot smärta och är fortfarande ett betydelsefullt verktyg inom modern klinisk smärtlindring. Förutom smärtlindning medför morfin ett flertal besvärliga biverkningar. Den nyligen licensierade teknologin möjliggör att endomorfinet tillförs smärtområdet lokalt med hjälp av vår NTDDS-plattform (Nerve Targeting Drug Delivery System). Det lokalt verkande endomorfinet förväntas sakna de systemiska biverkningar som morfinet har, säger Darren Wolfe, vd för Diamyd Inc, Pittsburgh, USA. Diamyd Inc, Pittsburgh, USA, är ett helägt dotterbolag till Diamyd Medical, som är ledande inom området läkemedelsleverans direkt till nervsystemet. Endomorfin-teknologin har behandlats i två vetenskapliga peer-reviewed publikationer: ”Engineering an Endomorphin-2 gene for use in neuropathic pain therapy” i Pain, 2007, 133:29-38 och ”Effects of transgene-mediated Endomorphin-2 in inflammatory pain” i Eur J Pain, 2008 Epub.