Diamyd nära viktig milstolpe

Diamyd Medical meddelar idag att 90 procent av de totalt 320 barn och ungdomar med typ 1-diabetes, som ingår i bolagets europeiska fas III-studie med diabetesvaccinet Diamyd®, nu har inkluderats och fått injektioner med Diamyd® eller placebo. Bolaget bedömer att samtliga deltagare kommer att ha inkluderats i studien under november månad 2009.

Diamyd Medical bedriver ett globalt fas III-program med diabetesvaccinet Diamyd® som består av en studie i nio länder i Europa och en studie i USA. I varje studie deltar 320 barn och ungdomar mellan 10 och 20 år som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes. - Vi är nu nära vår första viktiga milstolpe i fas III-programmet, säger Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical. Vi räknar med att denna studie är fullrekryterad under november i år. Resultaten kommer att utvärderas under våren 2011, när samtliga patienter har varit med i studien i 15 månader. Studien syftar till att undersöka om Diamyd®-vaccinet kan bromsa eller stoppa nedbrytningen av betaceller i bukspottskörteln och därmed bevara kroppens egen förmåga att kontrollera blodsockret hos personer som nyligen fått typ 1-diabetes. Detta kan i sin tur leda till minskad risk för akuta och långsiktiga följdsjukdomar av diabetes. I studien får två tredjedelar av alla deltagare Diamyd®-vaccin och en tredjedel får placebo (icke aktivt läkemedel). Studien bedrivs vid 70 kliniker i Europa. Som tidigare meddelats, satsar bolaget på att accelerera patientrekryteringen i den parallella amerikanska fas III-studien med diabetesvaccinet Diamyd® genom rekryteringskampanjer och en utökning av antalet deltagande amerikanska barndiabeteskliniker.