Diamyd ökar aktieinnehavet i Protein Sciences Corporation

Diamyd Medical meddelar idag att bolagets konvertibla skuldebrev i det amerikanska vaccinbolaget Protein Sciences Corporation, har konverterats till aktier.

Diamyd investerade under räkenskapsåret 2007/2008 i ett konvertibelt skuldebrev i vaccinbolaget Protein Sciences Corporation, USA. Konvertibeln bokfördes som en investering om 6,4 miljoner kronor per den 30 november 2007 och har löpt med en ränta om 5%. Efter konverteringen till aktier äger nu Diamyd cirka 8% av aktierna i Protein Sciences Corporation.

Protein Sciences Corporation, grundat 1983, är ett privatägt bioteknikbolag beläget i Meriden, Connecticut, USA. Bolaget fokuserar på utveckling och kommersialisering av rekombinanta vacciner och biologiska läkemedel baserade på bolagets patenterade tillverkningsplattform BEVS (Baculovirus Expression Vector System). Protein Sciences Corporations ledande produktkandidater är rekombinanta vacciner mot säsongsbaserade och pandemiska influensasjukdomar. Influensavaccinet FluBlok® är bolagets längst utvecklade läkemedelskandidat. Bolaget tillverkar även den aktiva substansen till Diamyd Medicals antigenbaserade läkemedelskandidat Diamyd®.

För ytterligare information kontakta:
Peter Zerhouni, tillförordnad VD och koncernchef Diamyd Medical AB (publ.)

För pressmaterial kontakta:
Andreas Ericsson, Diamyd Medical AB (publ.)
press@diamyd.com

Om diabetesterapin Diamyd®
Diamyd® är en antigenbaserad diabetesbehandling under utveckling. Den aktiva substansen i Diamyd® är det mänskliga proteinet GAD65 (glutaminsyradekarboxylas isoform 65 kDa). Utvecklingen har pågått sedan 1994 då Diamyd Medical tecknade ett exklusivt licensavtal för patent och patentansökningar relaterade till GAD65-molekylen med University of California, Los Angeles (UCLA).

Syftet med behandlingen är att förhindra, fördröja eller stoppa den autoimmuna attacken mot betacellerna vid typ 1-diabetes och andra former av autoimmun diabetes, och därmed bevara kroppens förmåga att reglera blodsockret. Detta minskar signifikant risken för både akuta och långsiktiga diabeteskomplikationer. En fas II-studie med 70 barn och ungdomar med typ 1-diabetes, publicerad i The New England Journal of Medicine 2008, visade att Diamyd® signifikant bromsade utvecklingen av sjukdomen hos patienter som behandlades inom 18 månader efter att ha fått diagnosen typ 1-diabetes.

Om Diamyd Medical
Diamyd Medical är ett svenskt läkemedelsbolag med inriktning på utveckling av läkemedel för behandling av autoimmun diabetes och smärta. Affärsområde Diabetes utgörs av den antigenbaserade läkemedelskandidaten Diamyd® för behandling och prevention av autoimmun diabetes. Affärsområde Smärta utgörs av utvecklingsprojekt som använder bolagets patenterade NTDDS-plattform (Nerve Targeting Drug Delivery System) för administration av läkemedel direkt till nervsystemet för behandling av kronisk smärta. En fas II-studie med läkemedelskandidaten NP2 Enkefalin inom cancersmärta pågår i USA.

Diamyd Medical har kontor i Sverige och i USA. Aktien är noterad på Nasdaq OMX mid cap lista i Stockholm (ticker: DIAM B) samt på OTCQX-listan i USA (ticker: DMYDY) som administreras av Pink OTC Markets och Bank of New York Mellon (PAL). Mer information finns på bolagets hemsida; www.diamyd.com.

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal.

Diamyd Medical AB (publ.)
Karlavägen 108, SE-115 26 Stockholm, Sverige. Tel: 46 8 661 00 26, Fax: 46 8 661 63 68
E-post: info@diamyd.com. VATno: SE556530-142001.