Diamyd rapporterar framgångar under kvartalet

Diamyd Medicals vd och koncernchef Elisabeth Lindner meddelar i vd-ordet i dagens bokslutskommuniké, att Diamyd under det senaste året kommit allt närmare förverkligandet av bolagets vision - att i framtiden kunna förebygga och bota den autoimmuna formen av diabetes.

Under det sista kvartalet har betydande framsteg uppnåtts i den amerikanska fas III-studien med diabetesvaccinet Diamyd®, då den amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, godkände inklusion av barn från 10 års ålder. Antalet kliniker i USA tredubblas nu successivt till ett fyrtiotal och avtal har slutits med patientrekryteringsföretaget Inclinix Inc. för accelererad rekrytering av patienter. Långtidsuppföljningen av bolagets fas II-studie i barn och ungdomar med nydiagnosticerad typ 1-diabetes visar fortsatt positiv utveckling och även den europeiska fas III-studien går starkt framåt och kommer att vara fullrekryterad i november. ”Framgångarna i våra kliniska studier tillsammans med omvärldens ökade intresse och en säkrad finansiering av fas III-resultat positionerar Diamyd som ett diabetesbolag med en spännande framtid”, kommenterar Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd. Under kvartalet har också de första barnen vaccinerats i en svensk preventionsstudie med diabetesvaccinet Diamyd® i syfte att förhindra typ 1-diabetes. Det är första gången någonsin vaccination med Diamyd® prövas i förebyggande syfte mot denna kroniska sjukdom. Efter periodens slut har Diamyd beslutat att genomföra en fullt garanterad nyemission om knappt 220 MSEK med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Teckning av aktier kan ske till och med 30 oktober 2009. Därutöver har bolaget efter periodens slut tecknat ett förlikningsavtal med Apoteket AB rörande en klinisk studie i LADA-patienter, som ogiltigförklarades under 2007. Diamyd har krävt ett skadestånd av Apoteket AB för onödiga kostnader i samband med den ogiltigförklarade studien. Förlikningsavtalet innefattar en betalning om 11 miljoner kronor till Diamyd som ersättning för de brister i Apotekets rutiner och dokumentation som föranledde att Diamyd ogiltigförklarade studien.