Diamyds nyemission kraftigt övertecknad

Diamyd Medical meddelar idag att bolagets företrädesemission om knappt 220 MSEK blivit kraftigt övertecknad. Totalt har teckningsanmälningar motsvarande drygt 384 MSEK inkommit.

Totalt 3 109 514 aktier har tecknats och betalts med stöd av teckningsrätter, med en likvid om 217 665 980 SEK. Detta motsvarar en teckningsgrad om 99,3 procent. De som utnyttjat sina teckningsrätter har fått betalda tecknade aktier (BTA) som handlas på NASDAQ OMX Stockholm (Small Cap-listan) med ticker DIAM BTA 1B till dess registrering skett vid Bolagsverket. Anmälningar motsvarande ytterligare 2 381 169 aktier eller 166 681 830 SEK utan stöd av teckningsrätter har också inkommit. Styrelsen i Diamyd Medical har beslutat om fördelningen av de 21 577 aktier som inte tecknats med stöd av teckningsrätter enligt vad som angivits i Prospektet. Aktieägare som fått sådan tilldelning kommer att informeras genom tilldelningsbesked i form av en avräkningsnota närmaste dagarna. – Emissionen har fått ett stort gensvar med nästan hundraprocentigt nyttjande av teckningsrätterna, kommenterar Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd. Det innebär att vi lyckats nå ut med erbjudandet även till våra många små aktieägare, vilket är extra glädjande. Kapitaltillskottet avses räcka under två år för befintligt utvecklingsprogram och med marginal täcka de kostnader som Bolaget förväntas ha fram till data från det pågående fas III-programmet väntas föreligga. Kapitalet är också ämnat att stärka Bolagets förhandlingsposition i pågående partnerskapsförhandlingar. Vid extra bolagsstämma i Diamyd Medical AB (publ) den 7 oktober 2009 beslutades i enlighet med styrelsens förslag att genomföra en fullt garanterad nyemission om knappt 220 MSEK med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Avstämningsdag för deltagande i emissionen var 14 oktober och teckning pågick perioden 16 - 30 oktober. Innehav av tjugofem (25) aktier gav företrädesrätt att teckna sju (7) nya aktier. Emissionskursen var 70 SEK.