Diamyds teckningsoption ger 28 miljoner i kassatillskott

Diamyd Medical meddelar idag att teckningen av nya aktier med stöd av teckningsoptionen DIAM TO 2B förstärker bolagets kassa med 28 miljoner SEK.

– Vi uppskattar våra aktieägares och optionsinnehavares fortsatta förtroende. Diamyd har haft stora framgångar under året och detta tillsammans med ett stort internationellt intresse för bolaget har medfört att teckningsoptionen kunnat lösas in mot teckningskurs, säger Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical. I maj 2008 genomförde Diamyd en riktad emission av aktier där det med varje tecknad aktie också följde en teckningsoption, som gav rätt att teckna en aktie i Diamyd Medical för 100 SEK under perioden 16 mars till 17 april, 2009. Teckningsoptionen Diamyd Medical TO 2B har nu tecknats enligt ovan och inbringat 28 MSEK till kassan. Pengarna går direkt till Diamyds kliniska verksamhet. De optioner som inte utnyttjats har förfallit utan värde.