Extra bolagsstämma i Diamyd Medical AB godkänner nyemission om 220 MSEK

Vid dagens extra bolagsstämma i Diamyd Medical AB (publ) beslutades i enlighet med styrelsens förslag att genomföra en nyemission om knappt 220 MSEK med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Emissionen är till fullo garanterad av teckningsförbindelser och emissionsgarantier.

Motivet till kapitaltillskottet är att med marginal täcka de kostnader som Bolaget förväntas ha fram till våren 2011, då data från det pågående fas III-programmet väntas föreligga, och att stärka Bolagets förhandlingsposition i pågående partnerskapsförhandlingar. Nyemissionen innebär en ökning av aktiekapitalet med högst 3 131 091 SEK och en ökning av antalet aktier med högst 3 131 091 aktier, varav högst 157 267 aktier av serie A och högst 2 973 824 aktier av serie B. Vid full teckning innebär detta att aktiekapitalet ökar från 11 182 472 SEK till 14 313 563 SEK och att antalet aktier ökar från sammantaget 11 182 472 aktier till sammantaget 14 313 563 aktier. Emissionskursen är 70 SEK per aktie vilket innebär att bolaget tillförs högst 219 176 370 SEK före emissions- och garantikostnader. Innehavare av aktier av serie A och B har företrädesrätt att teckna nya aktier av samma aktieslag i förhållande till det antal aktier de förut äger. Innehav av tjugofem (25) aktier av serie A respektive B ger företrädesrätt att teckna sju (7) nya aktier av serie A respektive serie B (primär företrädesrätt). För det fall att samtliga aktier inte tecknas med primär företrädesrätt gäller subsidiär företrädesrätt. Avstämningsdag för fastställande av vilka som är berättigade att med företrädesrätt teckna de nya aktierna är onsdagen den 14 oktober 2009. Beräknad tidplan för emissionen: • Sista dag för handel inklusive teckningsrätt 9 oktober 2009 • Avstämningsdag 14 oktober 2009 • Offentliggörande av prospekt 14 oktober 2009 • Teckningsperiod 16 – 30 oktober 2009 • Handel med teckningsrätter 16 – 27 oktober 2009 För ytterligare information hänvisas till det prospekt som styrelsen i Diamyd Medical har upprättat med anledning av företrädesemissionen. Prospektet beräknas från och med onsdagen den 14 oktober 2009 finnas tillgängligt på Bolagets hemsida www.diamyd.com.