Insiders tecknar aktier i Diamyd

Diamyd Medicals vd Elisabeth Lindner löser in 5000 teckningsoptioner och ökar därmed sitt innehav i Diamyd Medical till 9100 B-aktier.

- Diamyd befinner sig i ett oerhört positivt och spännande utvecklingsskede. Konverteringen av optionerna innebär en unik möjlighet för mig, som insider, att öka mitt långsiktiga ägande i bolaget, säger Diamyd Medicals vd och koncernchef Elisabeth Lindner. Av de 50 000 optioner som Diamyd Medicals vd förvärvade under 2008 tecknar hon själv 5000 nya aktier till ett värde av 500 000 kronor. Av resterande optioner behåller Lindner 25 000 stycken, medan bolagets styrelseordförande Anders Essen-Möller och storägaren Bertil Lindqvist köper vardera 10 000 optioner av Lindner. Under föregående vecka köpte Bertil Lindqvist även 3000 aktier och ökade därmed sitt innehav till 3 893 303 B-aktier. Styrelsemedlemmen Lars Jonsson köpte också 550 aktier i Diamyd Medical och äger nu 1150 B-aktier. Optionen handlas fram till och med den 8 april på First North och kan från den 16 mars fram till den 17 april 2009 omvandlas till en B-aktie i Diamyd Medical AB. Inlösenpriset är 100 kronor.