Kommuniké från bolagsstämma: Diamyd Medical mot nya mål

Vid Diamyd Medicals ordinarie bolagsstämma den 7 december meddelade vd Peter Zerhouni att det gångna året har varit händelserikt och omskakande, men att bolaget nu står väl rustat att fortsätta utveckla innovativa läkemedel för sjukdomar som idag saknar effektiva behandlingsalternativ.

Det som kom att dominera den senare delen av Diamyd Medicals verksamhetsår var resultaten från bolagets europeiska fas III-studie i typ 1-diabetes med läkemedelskandidaten Diamyd® som inte mötte förväntningarna. Sedan resultaten presenterades i maj 2011 har bolaget fokuserat på strikt kostnadskontroll och att omstrukturera organisationen.

Diamyd Medicals huvudsakliga utvecklingsfokus ligger nu inom smärta och neuropati. Bolaget har flera lovande läkemedelskandidater under utveckling, baserade på bolagets patenterade NTDDS-teknik som möjliggör leverans av läkemedel direkt till nervsystemet. Det projekt som kommit längst är läkemedelskandidaten NP2 Enkefalin för smärtlindring som under det gångna året visat goda resultat i en fas I-studie i cancersmärta och som nu utvärderas i en fas II-studie med patienter som lider av svår och långvarig cancersmärta. Resultat från den studien väntas under första halvåret 2012.

− Trots turbulensen under det gångna året är jag övertygad om att Diamyd Medical idag befinner sig i ett mycket gynnsamt läge, säger Peter Zerhouni, vd och koncernchef för Diamyd Medical. Vi har en projektportfölj med flera högintressanta läkemedelskandidater under utveckling och en pågående fas II-studie i cancersmärta. Därutöver har vi finansieringen säkrad och en slimmad organisation med värdefull erfarenhet av att driva läkemedelsprojekt i sen klinisk fas och att sluta betydande samarbetsavtal med stora läkemedelsbolag. Jag ser med stor spänning och tillförsikt fram emot det kommande året.

Parallellt med utvecklingen av en konkurrenskraftig projektportfölj inom smärta och neuropati fortsätter arbetet med att analysera all tillgänglig information från fas III-programmet med den antigenbaserade diabetesterapin Diamyd®. Bolaget, liksom många experter inom området, är fortfarande övertygade om att Diamyd®, eller den aktiva substansen GAD65, kan motverka typ 1-diabetes om än med ett annat angreppssätt än vad som tidigare prövats. Ett exempel på detta är prevention, där det pågår en svensk studie med Diamyd® i syfte att förhindra att typ 1-diabetes bryter ut hos barn som har hög risk att få sjukdomen.

På stämman avhandlades följande:

Diamyd Medicals vd och koncernchef Peter Zerhouni gav en återblick på året som gått och sammanfattade de viktigaste händelserna under verksamhetsåret samt efter verksamhetsårets utgång.

Bolagets resultat- och balansräkningar fastställdes och styrelsen och vd beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2010/2011. Årsstämman godkände styrelsens förslag att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2010/2011.

Till styrelseordförande valdes Anders Essen-Möller (omval) och till styrelseledamöter Lars Jonsson (omval), Maria-Teresa Essen-Möller (omval), Joseph Janes (omval) samt Christer Lindberg (nyval). Christer Lindberg, född 1948, civilekonom, MBA, är affärsrådgivare i det egna bolaget Tyrlin AB. Tidigare tjänstgjorde Lindberg som vd under 12 år i Almi Företagspartner Stockholm AB, och även som vd i Almi Investeringsfond AB. De tidigare styrelseledamöterna Göran Pettersson, Henrik Bonde och Sam Lindgren har avböjt omval.

Årsstämman godkände styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till vd och övriga ledande befattningshavare. Vidare godkände stämman valberedningens förslag till arvode för styrelseledamöter och styrelseordförande.

Årsstämman antog valberedningens förslag om omval av revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers fram till slutet av årsstämman 2012. Huvudansvarig revisor är auktoriserade revisorn Eva Blom.

Årsstämman bemyndigade styrelsen att under perioden fram till nästa årsstämma besluta om återköp av B-aktier i Diamyd Medical på Nasdaq OMX Stockholm ("Börsen"). Det högsta antalet återköpta aktier ska vara sådant att bolagets innehav av egna aktier inte vid något tillfälle överstiger fem procent av samtliga aktier i bolaget.

Årsstämman antog styrelsens förslag om att införa ett optionsprogram för anställda i koncernen, innebärande en emission av högst 600 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ska ge innehavaren rätt att under perioden 15 december 2013 till 15 december 2015 teckna en ny B-aktie i bolaget till en kurs om 20 kronor. Teckning och betalning av teckningsoptionerna ska ske senast den 15 januari 2012. Optionerna ska emitteras till ett av styrelsen bedömt marknadspris beräknat enligt Black & Scholes värderingsformel för optioner. Överteckning kan inte ske. Vid full teckning av emissionen och fullt utnyttjande av teckningsoptionerna för nyteckning av aktier kommer bolagets aktiekapital att öka med 300 000 kronor genom utgivande av 600 000 aktier av serie B, envar aktie med ett kvotvärde om 50 öre (dock med förbehåll för den höjning som kan föranledas av omräkning enligt teckningsoptionsvillkoren till följd av emissioner m.m.). De nya aktierna kommer i sådant fall, baserat på nuvarande aktiekapital, utgöra ca 2 procent av aktiekapitalet. Syftet med optionsprogrammet är att förstärka de anställdas intresse för koncernens verksamhet och synliggöra sambandet mellan anställningsförmåner och bolagets resultatutveckling.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Zerhouni, VD och koncernchef Diamyd Medical AB

För pressmaterial, vänligen kontakta:
Andreas Ericsson, Diamyd Medical AB
press@diamyd.com

Diamyd Medical är ett svenskt biotech-bolag med inriktning på utveckling av läkemedel för behandling av smärta, neuropati och diabetes. Portföljen av utvecklingsprojekt för behandling av långvarig smärta och neuropati använder bolagets patenterade NTDDS-plattform (Nerve Targeting Drug Delivery System) för att leverera läkemedel direkt till nervsystemet. Utvecklingsprojektet inom diabetes utgörs av proteinet GAD65 för behandling och prevention av autoimmun diabetes.

Diamyd Medical har kontor i Sverige och i USA. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Mid Cap-lista i Stockholm (ticker: DIAM B) samt på OTCQX-listan i USA (ticker: DMYDY) som administreras av Pink OTC Markets och Bank of New York Mellon (PAL). Mer information finns på bolagets hemsida; www.diamyd.com.

Diamyd Medical AB (publ)
Karlavägen 108, SE-115 26 Stockholm, Sverige. Tel: 08-661 00 26, Fax: 08-661 63 68
E-post: info@diamyd.com. Org nr: 556530-1420.