Kommuniké från Diamyd Medicals bolagsstämma: Årets alla mål uppnådda

Vid Diamyds ordinarie bolagsstämma den 11 december bekräftar VD Elisabeth Lindner att en forskargrupp ansökt om tillstånd att starta en preventionsstudie med vaccinet Diamyd® samt att flera andra oberoende studier är under planering. Fokus ligger dock på bolagets egna fas III-studier och den omfattande ompositioneringen till ett marknadsinriktat diabetesbolag.

Dessutom avhandlades följande:

Årsstämman bemyndigade styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, besluta om nyemission av aktier. Det totala antalet aktier som kan ges ut får inte överstiga 10 % av det totala aktieantalet.

Stämman antog styrelsens förslag om att bemyndiga styrelsen att ta beslut om återköp av aktier om högst 10 % av bolagets aktier, vid ett eller flera tillfällen fram till nästkommande årsstämma.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning och anställningsvillkor för VD och ledande befattningshavare. Stämman antog vidare styrelsens förslag att införa ett personaloptionsprogram.

Till styrelseordförande valdes Anders Essen-Möller (omval) och till styrelseledamöter Lars Jonsson (omval) och Sam Lindgren (omval) samt Henrik Bonde (nyval). Henrik Bonde, som är finanschef för Irisgruppen och VD för Iris Förvaltning, ett bolag som startar, förvärvar samt driver företag som producerar tjänster eller produkter för bland annat synskadade, representerar Östersjöstiftelsen, som äger 6.2 % av B-aktierna i Diamyd. Bonde är även styrelseordförande för Spelparken AB, styrelseledamot i Bonnier Audio, Ideella Spel AB och SpectraCure AB samt medlem av placeringsdelegationen i Östersjöstiftelsen och finanskommittén i Gålöstiftelsen.

Bolagets resultaträkning och balansräkning fastställdes och styrelsen och VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2006/2007.

Diamyd Medicals VD och koncernchef Elisabeth Lindner sammanställde årets viktiga händelser. Det viktigaste och mest avgörande för företaget är att man inom loppet av ett år fått godkännande för att starta fas III-studier med vaccinet Diamyd® för typ 1-diabetes i sju länder i Europa samt i USA. Studierna har startat och patienter behandlas nu på båda kontinenterna.

”Att ett bolag i Diamyds storlek framgångsrikt lyckas driva studier och forskning in i fas III i egen regi med så små resurser är unikt”, säger Elisabeth Lindner. ”Vi har under året fått den yttersta vetenskapliga valideringen ett bioteknikbolag kan få, genom publicering av vår fas II-studie i New England Journal of Medicine. Vi är även uppvaktade av flera olika forskargrupper för att föra vidare vaccinet Diamyd® till studier i syfte att förebygga och bota typ 1-diabetes”.

Bolaget har under året ompositionerat sig till att vara ett diabetesbolag som siktar på att bygga upp en egen produktportfölj av marknadsorienterade produkter inom diabetes och diabetesrelaterade komplikationer. I april genomförde Diamyd en lyckad riktad nyemission som säkrade uppstarten av de omfattande fas III-studierna.

”Det bör verkligen poängteras att Diamyd gått från framgång till framgång under det senaste året”, säger Elisabeth Lindner. ”När jag tog över som VD efter Anders Essen-Möller för ett år sedan hade vi gemensamt satt upp höga mål och förväntningar. Vi är båda idag mycket stolta över att kunna rapportera att bolaget nått alla de uppsatta målen”.

Under stämman presenterade även Darren Wolfe, VD för Diamyd Inc., bolagets forskning runt plattformen NTDDS samt inriktningen på att ta fram produkter relaterade till diabeteskomplikationer.

Vid stämman berättade även Professor Johnny Ludvigsson, huvudprövaren för den europeiska fas III-studien och en av världens främsta forskare inom barndiabetes, om fas II-resultaten och poängterade vikten av de pågående fas III-studierna som är planerade att leda till marknadsintroduktion av diabetesvaccinet Diamyd® och ger hopp för barndiabetespatienter i hela världen.