• Mertiva AB/

POSITIVA PREKLINISKA RESULTAT PRESENTERAS FÖR NY APPLIKATION MOT SMÄRTA MED DIAMYDS NERVE TARGETING DRUG DELIVERY SYSTEM (NTDDS) OCH GEN FRÅN SANGAMO BIOSCIENCES I USA

Pressmeddelande, Stockholm, Sverige, Pittsburgh, PA, USA, 7 november 2007 – Diamyd Medical AB (www.omxgroup.com ticker: DIAM B; www.otcqx.com ticker: DMYDY)

Diamyd Medical meddelar idag att Sangamo BioSciences, Richmond, CA, USA har presenterat data som påvisar en statistisk signifikant minskning i smärta i en preklinisk modell av cancersmärta genom att kombinera Sangamos (se www.sangamo.com) patenterade zinkfingerprotein-teknologi med Diamyds Nerve Targeting Drug Delivery System (NTDDS). Resultaten presenterades vid en årlig kongress inom neurologisk vetenskap (Neuroscience 2007, the 37th annual meeting of the Society for Neuroscience) i San Diego, USA.

I samarbete med Diamyd Inc, Pittsburgh, USA, inkorporerades Sangamos så kallade TrkA-repressorgen i Diamyds NTDDS-vektor av Diamyds forskare Darren Wolfe, David Krisky och James Wechuck, som är medförfattare i det vetenskapliga arbetet. TrkA-NTDDS-produkten testades sedan av Sangamo i prekliniska modeller för cancersmärta.

TrkA-repressorgenen uttrycker ett protein som riktar sig mot en väl utforskad smärtreceptor på ytan av skadade nervceller. Genom att använda Diamyds NTDDS som leveranssystem möjliggörs produktion av TrkA-repressorproteinet direkt till den skadade nervcellen för att både blockera smärtöverföring samt minska potentialen för systemiska biverkningar. TrkA-receptorn är distinkt skild från de receptorer som Diamyds NP2- och GAD-smärtprodukter riktar sig mot.

“Sangamos utveckling av TrkA-NTDDS som smärtterapi är ett spännande komplement till vårt pågående smärtprogram”, säger Michael Christini, VD för Diamyd Inc i Pittsburgh, USA. En av styrkorna med NTDDS-systemet är att det kan leverera en mängd olika terapeutiska ämnen för behandling av många nervsjukdomar. Att etablera samarbete med tredjepart är ett bra sätt att maximera potentialen för vår NTDDS-plattform. Vi ser fram mot att fortsätta vårt samarbete med Sangamo samt mot att etablera ytterligare samarbeten inom fler behandlingsområden med andra bolag.”

Om Diamyds NTDDS-teknologi för behandling av smärta
Diamyd Medical har exklusiva världsomfattande rättigheter till en portfölj av patent med NTDDS (Nerve Targeting Drug Delivery System) som plattform. Detta system är baserat på ett icke replikerbart virus som kan uttrycka ett flertal olika terapeutiska gener. NTDDS har en naturlig affinitet för nervceller. Diamyds initiala NTDDS-projekt är fokuserade på tillämpningar inom det perifera och centrala nervsystemet. Diamyd söker kombinera NTDDS naturliga biologi (leverans direkt till nerven) med ämnen som finns naturligt i kroppen och som har en känd terapeutisk effekt (till exempel GAD eller enkefalin för behandling av smärta, samt neurotrofa faktorer mot nervskador). Diamyd tror att NTDDS kan utgöra grunden för en ny och bred klass av terapier mot nervsjukdomar. Planerna att lämna in en IND för Diamyds ledande produkt inom NTDDS, NP2 (enkefalin) mot svår cancersmärta, under 2007 är oförändrade.

Om Sangamo
Sangamo BioSciences, Inc. fokuserar på forskning och utveckling av nya DNA-bindande proteiner för terapeutisk reglering och modifiering av gener. Det mest avancerade ZFP TherapeuticTM -projektet är för närvarande i fas II, i syfte att utvärdera säkerhet och klinisk effekt hos patienter med diabetesneuropati. Fas I-studier pågår för att utvärdera en ZFP-terapi mot perifer artärsjukdom. Andra utvecklingsprogram fokuserar på cancer och HIV/AIDS, neuropatisk smärta, nervregeneration, Parkinsons sjukdom samt monogena sjukdomar. Sangamos kärnkompetens möjliggör konstruktion av en klass av DNA-bindande proteiner kända som zinkfingerproteiner (ZFPs). Genom att konstruera ZFPs som känner igen en specifik DNA-sekvens har Sangamo skapat ZFP Transkription Factor (ZFP TFTM) som kan kontrollera genuttryck och därmed cellfunktion. Sangamo utvecklar också sekvensspecifika ZFP-nukleaser (ZFN™) för genmodifiering. Sangamo har etablerat strategiska samarbeten med bolag utanför det humana terapiområdet, till exempel Dow AgroSciences, Sigma-Aldrich Corporation, samt flera företag som tillämpar ZFP-teknologin för att öka produktionen av proteinläkemedel. För mer information om Sangamo, besök deras hemsida på www.sangamo.com.