Tio procent screenade i europeisk fas III-studie med diabetesvaccinet Diamyd®

Diamyd Medical meddelar idag att tio procent av de barn och ungdomar som ska delta i den europeiska fas III-studien har screenats och ett tiotal har fått sin första injektion.

”Studierna fortgår enligt plan och vi förväntar oss att hålla våra tidtabeller”, säger Erika Hillborg, klinisk chef på Diamyd Medical. ”Den svenska delen av studien kom igång precis före sommaren och vi ligger i startblocken i Holland, England, Tyskland, Frankrike, Finland, Slovenien, Italien och Spanien. I den parallella fas III-studien i USA har vi redan injicerat de första patienterna”.

Det strategiskt viktigaste datumet för studierna är när den sista patienten har fått sin första injektion (last patient in) eftersom det avgör tidpunkten för resultaten. Om allt går enligt plan kommer 15-månadersresultat från studien under senare delen av 2010 och då kan ansökan om marknadsregistrering för Diamyd®-vaccinet färdigställas.

”Diamyd Medical kan ha världens första diabetesvaccin ute på marknaden under 2011”, säger Elisabeth Lindner, VD och koncernchef. ”Företaget är inne i en stor förändringsprocess och vi rustar för att bli ett läkemedelsbolag. Det finns en enorm potential för bolaget framöver”.