University of Florida Research Foundation och Diamyd Medical når förlikning i tvist

University of Florida Research Foundation, Incorporated (”UFRF”) och Diamyd Medical AB meddelar idag gemensamt att de nått en förlikning avseende den stämningsansökan som UFRF inkom med till United States Federal District Court i Florida, USA, mot Diamyd Medical i januari 2011.

Tvisten gällde ett exklusivt licensavtal mellan UFRF och Diamyd Medical, och Diamyd Medicals sublicensiering av rättigheterna i det exklusiva licensavtalet till Ortho-McNeil-Janssen Pharmaceuticals, Inc. Sublicensen omfattade rättigheter till den GAD65-baserade läkemedelskandidaten Diamyd®.

UFRF och Diamyd Medical har nått en vänskaplig förlikning till ett ej offentliggjort förlikningsbelopp. Förlikningsbeloppet är i paritet med vad Diamyd Medical har avsatt för tvisten i sitt bokslut per den 31 augusti 2011. UFRF och Diamyd Medical kommenterar inte saken vidare, med hänvisning till den avtalade sekretessen avseende uppgörelsen.

För ytterligare information kontakta:
Peter Zerhouni, VD och koncernchef Diamyd Medical AB (publ.)

För pressmaterial kontakta:
Andreas Ericsson, Diamyd Medical AB (publ.)
press@diamyd.com

Diamyd Medical är ett svenskt biotech-bolag med inriktning på utveckling av läkemedel för behandling av smärta, neuropati och autoimmun diabetes. Portföljen av utvecklingsprojekt för behandling av långvarig smärta och neuropati använder bolagets patenterade NTDDS-plattform (Nerve Targeting Drug Delivery System) för att leverera läkemedel direkt till nervsystemet. Utvecklingsprojektet inom diabetes utgörs av proteinet GAD65 för behandling och prevention av autoimmun diabetes.

Diamyd Medical har kontor i Sverige och i USA. Aktien är noterad på Nasdaq OMX mid cap-lista i Stockholm (ticker: DIAM B) samt på OTCQX-listan i USA (ticker: DMYDY) som administreras av Pink OTC Markets och Bank of New York Mellon (PAL). Mer information finns på bolagets hemsida; www.diamyd.com.

Diamyd Medical AB (publ.)
Karlavägen 108, SE-115 26 Stockholm, Sverige. Tel: +46 8 661 00 26, Fax: +46 8 661 63 68
E-post: info@diamyd.com. VATno: SE556530-142001.