UPPDATERING KRING SAMARBETET MELLAN DIAMYD OCH NEUROLOGIX

Pressmeddelande: Stockholm – 20 oktober 2006 – Diamyd Medical AB
(SWEDEN NOMX: DIAM B; U.S.A ADR: DMYDY)

I Augusti 2006 tecknade Diamyd Medical och Neurologix ett licensavtal där Diamyd utlicensierade sin GAD65-teknologi till Neurologix Inc (Fort Lee, NJ, U.S.A) för utveckling av en GAD-basedad terapi mot Parkinson’s sjukdom.

Diamyd Medical meddelar idag en uppdatering på hur samarbetet fortskrider. En fas I studie mot Parkinson’s sjukdom har avslutats, enligt ett pressmeddelande från Neurologix den 17:e oktober. Studien var den första i sitt slag, som använder en genterapibaserad behandling mot Parkinson’s sjukdom. De primära parametrarna, säkerhet och tolererbarhet var positiva. Inga allvaliga biverkningar relaterade till behandlingen registrerades.

Inkluderade patienter hade en förbättring med 25% på den sjukdomsgradsskala som används för Parkinson’s sjukdom (UPDRS, p < 0.005). Nio av de tolv patienterna visade en förbättring på 37% och fem av dessa hade förbättringar mellan 40-65%

Studien var en öppen dosstudie, med tre olika doser. De tolv patienterna monitorerades under tolv månader. Inkluderade patienter var mer än 30 år gamla, hade haft Parkinson’s sjukdom i mer än fem år och rankades med sjukdomsgrad III eller IV på UPDRS. Operationen genomfördes m.h.a. en unilateral stereotaktisk procedur, med fyra patienter i varje dosgrupp (3,5; 10,5; eller 35 miljarder AAV-GAD partiklar). Endast ena hjärnhalvan behandlades, varpå andra hjärnhalvan lämnades som referens. Inga förändringar i GAD-Ab- eller AAV-Ab titers registrerades efter operation.