USA-ADVOKAT NY ORDFÖRANDE I DIAMYD MEDICAL AB; STÄMMOKOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMA

Pressmeddelande: Stockholm – 12 december 2006 – Diamyd Medical AB
(SWEDEN NOMX: DIAM B; U.S.A ADR: DMYDY)

Vid årsstämman i Diamyd Medical AB (publ) som hölls i Stockholm den 11 december 2006, valdes Juris Doktor JOSEPH JANES, U.S.A, till ny styrelseordförande i Diamyd Medical AB. Dr. Janes expertis ligger framförallt inom området fusioner & förvärv.

I övrigt avhandlades följande vid stämman:

Årsredovisning och ansvarsfrihet
Bolagets resultaträkning och balansräkning fastställdes och styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2005/2006.

Val av styrelse, styrelseordförande, revisorer samt beslut om arvoden
Till styrelse valdes Peter Rothschild, Björn O. Nilsson, Joseph Janes och Anders Essen-Möller (samtliga omval) samt Hans Wigzell (nyval). Tord Lendau hade avböjt omval.

Årsstämman beslutade om ett styrelsearvode om 165 000 kronor till ordföranden och 82 500 till var och en av övriga ledamöter.

PriceWaterHouseCoopers med Eva Riben som huvudansvarig revisor valdes till ordinarie revisor tillsammans med Liselott Stenudd (nyval).

Ändring av bolagsordningen
Årsstämman godkände styrelsens förslag avseende ändringar i bolagsordningen föranledda av att ny aktiebolagslag trätt i kraft den 1 januari 2006.

Bemyndigande 1
Årsstämman bemyndigade styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, besluta om nyemission av aktier mot bestämmelse om apport eller kvittning, eller kontant betalning eller eljest med villkor samt att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Det totala antalet aktier som skall kunna ges ut med stöd av bemyndigandet får inte överstiga 600 000.

Bemyndigande 2
Årsstämman godkände styrelsens förslag om införande av ett optionsprogram innefattande utställande av 250 000 köpoptioner till anställda och nära medarbetare till koncernen. Varje köpoption ger rätt att förvärva en B-aktie. Årsstämman godkände även emission av 250 000 teckningsoptioner i syfte att säkerställa Bolagets åtaganden enligt köpoptionerna. Vid fullt utnyttjande av ovanstående beräknas utspädningen uppgå till ca 2,5 procent.

Riktlinjer till ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning och anställningsvillkor för VD.

VD Anders Essen-Möller redogjorde för verksamheten under räkenskapsåret:

• Diamyd® har i en fas II studie med 70 patienter visats vara utan allvarliga biverkningar och effektivt för att bevara kroppsegen produktion av insulin hos nydiagnostiserade typ 1-diabetespatienter.

• 160 diabetes typ 2 LADA-patienter har rekryterats och deltar i en pågående klinisk fas II/III studie med Diamyd®. Resultat planeras till Juni 2007.

• Neurologix Inc., NJ, U.S.A har sublicensierat GAD65 från Bolaget för utveckling av en ny terapi mot Parkinsons sjukdom. Positiva resultat från fas I studier har rapporterats.

• Nurel Therapeutics Inc., PA, U.S.A förvärvades under räkenskapsåret. Bolaget fick därmed tillgång till en genterapiplattform (NTDDS) för att målinriktat leverera protein till nervvävnad.

• Protein Sciences Corporation, CT, U.S.A har getts i uppdrag att tillverka Diamyd® för kommande studier.

• Diamyd Medical har investerat 23,7 Mkr i ett konvertibelt skuldebrev i Protein Sciences som bland annat utvecklar ett influnesavaccin.

• Ett ADR program har öppnats tillsammans med Bank of New York som möjliggör för amerikanska investerare att handla i aktien.