Vd och koncernchef Elisabeth Lindner kommenterar andra kvartalet

Diamyd Medicals vd och koncernchef kommenterar i bolagets halvårsrapport idag det goda nyhetsflöde som bolaget har levererat under kvartalet och som berör fem parallella studier i totalt tio länder. Bolaget har efter periodens slut tillförts ett kapitaltillskott om totalt 28 MSEK, i och med att nya aktier tecknades med stöd av teckningsoptionen DIAM TO 2B.

Diamyd Medical fullföljer produktstrategin – behandla, förebygga och bota - Vi fortsätter vårt intensiva arbete med att behandla och förebygga och nu även med att bota typ 1-diabetes. Tre strategier som kompletterar varandra ur ett livscykelperspektiv och som har stor betydelse för bolagets långsiktiga utveckling, säger Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical. Fas III-studien i Europa har blivit godkänd i stora länder som Tyskland, Frankrike och Italien, vilket nu accelererar patientrekryteringen. Två av varandra oberoende forskarinitierade preventionsstudier har godkänts av läkemedelsmyndigheterna i Sverige och Norge. Syftet är att både undersöka sjukdomsförloppet vid typ 1-diabetes och att förhindra sjukdomen, hos personer med hög risk att få typ 1-diabetes. Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA godkände även under perioden en kombinationsstudie där Diamyd®-vaccinet utvärderas tillsammans med läkemedel som anses stimulera tillväxten av nya insulinproducerande betaceller. Denna studie innebär att Diamyd Medical utöver att behandla och förebygga diabetes nu även utvärderar vaccinets potential att bota sjukdomen. Den europiska fas III-studien, där Diamyd®-vaccinet testas på barn och ungdomar som nyligen har insjuknat i typ 1-diabetes, är nu godkänd i samtliga ansökta nio länder i Europa. Diamyd Medical för parallellt även diskussioner med läkemedelsmyndigheterna om att slå ihop den amerikanska fas III-studien med den europeiska, till en global studie. Syftet är att sänka kostnaderna och att fullt ut nyttja de länder där patientrekryteringen går som snabbast. Diamyd Medical har under kvartal två även fått svenska Läkemedelsverkets godkännande att fortsätta följa de barn med typ 1-diabetes som vaccinerades med Diamyd® för fyra år sedan i syfte att bekräfta Diamyd®-vaccinets långsiktiga effekter.