• Metacon AB/

Metacon har träffat avtal om leverans av en 30 MW industriell elektrolys-anläggning värd 19,8 MEUR (ca. 226 MSEK) och markerar starten för europeisk tillverkning

Metacon AB (publ) har träffat avtal om försäljning och leverans av en trycksatt alkalisk elektrolysanläggning för vätgasproduktion om 30 MW till Motor Oil (Hellas) Corinth Refineries S.A., Grekland (”Motor Oil”). Kontraktsvärdet är 19,8 MEUR, motsv. ca. 226 MSEK i dagens penningvärde. Ordern innefattar även anpassning för att kunna utöka anläggningen med ytterligare 20 MW i ett andra steg. Metacons tillverkningspartner PERIC levererar elektrolysstackar och vissa övriga komponenter enligt Metacons specifikationer och sammansättning av anläggningen sker i Metacons fabrik i Patras, Grekland. Avtalet markerar även uppstart för Metacons tidigare annonserade tekniksamarbete med Siemens om både utformning av nästa generations industriella elektrolysanläggningar och implementation av ledande teknologi i Metacons europeiska tillverkning.

Under det senaste året har Metacon intensifierat arbetet med att bygga upp ett konkurrenskraftigt erbjudande inom storskaliga elektrolysanläggningar för den industriella vätgasmarknaden. Som tidigare meddelats innefattar detta även etablering av europeisk tillverkning under eget varumärke. Den bakomliggande drivkraften till satsningen är möjligheten att kunna skapa ledande och beprövade produktionssystem till ett konkurrenskraftigt pris inom ramen för det nära samarbete med vår kinesiska tillverkningspartner PERIC, ett partnerskap som etablerats under flera år. Kontraktet med Motor Oil innebär även startskottet på implementeringen av Metacons industriella strategi både beträffande försäljning och stegvis uppbyggnad av egen tillverkning i Europa.

Motor Oil-koncernens raffinaderi, som ligger i Ag. Theodoroi i Korint, är det största helt privata industrikomplexet i Grekland och anses vara ett av de modernaste raffinaderierna i Europa. Elektrolysanläggningen kommer att byggas i Metacons fabrik i Patras, Grekland och Motor Oil ansvarar för installation på plats i Korint, under vägledning och översyn av Metacon och PERIC.

Det är mycket glädjande att få meddela denna order som är ett viktigt steg i vår satsning på ledande system för vätgasproduktion för industrisegmentet och egen tillverkning av storskaliga elektrolysanläggningar i Europa.  Jag är stolt över att vi nu nått denna milstolpe där stora och mycket krävande industriella kunder som Motor Oil väljer Metacon i konkurrens med andra europeiska och asiatiska leverantörer.”, kommenterade Christer Wikner, VD och koncernchef, Metacon.

För ytterligare information, kontakta Christer Wikner, på telefon 0707-647389 eller e-post info@metacon.com

Denna information är sådan information som Metacon AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 Aug 2024 kl. 14:00 CEST.

Om Metacon
Metacon AB (publ) utvecklar och tillverkar energisystem för produktion av fossilfri ”grön” vätgas. Produkterna inom affärsområdet Reformering är bland annat baserade på en patenterad teknologi som genom s.k. katalytisk ångreformering av biogas eller andra ämnen genererar vätgas. Utvecklingen av Metacons reformeringsprodukter görs inom det helägda dotterbolaget Metacon S.A i Patras, Grekland. Verksamheten är inriktad på katalytisk processkemi och avancerade reformers för högeffektiv vätgasproduktion.

Metacon erbjuder även kompletta elektrolysanläggningar och integrerade tankstationer för grön vätgas, ett stort och globalt växande område för små- och storskalig tillverkning av grön vätgas. Elektrolys är en process där man driver en kemisk reaktion för att spjälka vatten till vätgas och syrgas genom att tillsätta elektricitet. Om elektriciteten som används är fossilfri, blir därmed också vätgasen fossilfri och klimatneutral. Grön vätgas kan användas inom bland annat transportsektorn, basindustrin och fastighetssektorn och medföra bättre miljö, klimat och ökad självförsörjandegrad inom energi och fordonsbränsle som resultat. www.metacon.com

Om Motor Oil (Hellas)
Motor Oil Group är ett ledande företag inom energisektorn i Grekland och i östra Medelhavsområdet. Det stöder den grekiska ekonomin med export till över 75 länder, tusentals anställda och kontinuerliga nya investeringar. Motor Oil Group har 92 enskilda företag och sysselsätter 3 000 fast anställda. Mer än 1 500 bensinstationer drivs med emblem från Motor Oils dotterbolag, både i Grekland och i andra länder. Koncernen har filialer i 8 olika länder.

Företaget spelar en ledande roll inom sektorerna för raffinering och marknadsföring av råolja i Grekland, såväl som i östra Medelhavsområdet, och förser sina kunder med ett brett utbud av högkvalitativa produkter. https://www.moh.gr/

För ytterligare information se:
www.metacon.com | X: @Metaconab | LinkedIn: www.linkedin.com/company/metaconab