Bixia AB väljer MeteoGroups vindproduktionsprognoser för sin vindkraftsportfölj motsvarande ca 550MW installerad effekt

I slutet av 2012 slöts avtalet som innebär att MeteoGroup prognostiserar produktionen av el i samtliga av Bixias producenters vindkraftsparker, vilka tillsammans har en installerad effekt på ca 550MW. Efter att Bixia i slutet av 2011 inledde en testperiod där man jämförde träffsäkerheten i prognoserna hos ett antal olika aktörer som utvecklar vindproduktionsprognoser, föll valet på MeteoGroup, Europas största privata väderbolag.

”Vi på Bixia har valt MeteoGroup för att de har visat att de kan leverera prognoser med hög kvalitet, med få driftsstörningar och till en rimlig kostnad. Vi är övertygade om att vi med hjälp av Meteogroup kommer kunna sänka våra obalanskostnader ordentligt.” Morgan Andersson, Krafthandlare Bixia AB.

– ”Produktionsprognoser är ett mycket viktigt verktyg när det gäller en så snabbt varierande kraftkälla som vind. Vi på MeteoGroup är därför väldigt glada över att få möjligheten att förse en av landets största inköpare av el från vindkraft med produktionsprognoser. Att sedan valet föll på oss efter en noggrann urvalsprocess från Bixia är ytterligare ett positivt kvitto på att våra prognostjänster håller branschledande kvalitet.” Ralf Davidsson, VD MeteoGroup Scandinavia AB

Bixia AB
Bixia köper cirka 20 procent av all den vindkraft som produceras i Sverige och är därmed ett av de elhandelsföretag som köper mest förnybar el.
Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,4 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från ca 700 anläggningar. Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi.
www.bixia.se

MeteoGroup
MeteoGroup är en fullfjädrad vädertjänst som erbjuder skräddarsydda lösningar samt konsultation inom meteorologi till flertalet olika marknader, bl.a. transport-, energi-, media- och konsumentmarknaden. MeteoGroup grundades 1986 och har sedan dess fått ett enastående anseende för sin kvalitet och innovation. Professionella meteorologer tillhandahåller prognoser, support, övervakning och konsultation dygnet runt 365 dagar om året. Dessutom utvecklar ett hängivet forskningsteam kontinuerligt MeteoGroups egna system och prognostekniker. MeteoGroup ägs av Press Association, Storbritanniens och Irlands nationella nyhetstjänst. MeteoGroups kontor finns i Belgien, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Singapore, Spanien, Sverige, Storbritannien och USA.

För mer information kontakta:
Ralf Davidsson, VD MeteoGroup Scandinavia
ralf.davidsson@meteogroup.com