Europas största privata väderföretag öppnar kontor i Singapore

Report this content

30 juli 2012: Lanseringen av MeteoGroup Singapore signalerar om en betydande expansion i sydöstra Asien för Europas ledande oberoende väderföretag.

MeteoGroup Singapore kommer till att börja med att fokusera på att producera väderprognoser till sjöfarts- och offshore-marknaden i sydöstra Asien. MeteoGroup har tillhandahållit med marknadsledande vädertjänster för sjöfart i många år och öppnandet av ett kontor i Singapore möjliggör för företaget att förhöja servicenivån ytterligare hos redan existerande kunder, samt att expandera tjänsterna i området.

Singapore är en av de mest trafikerade omlastnings- och containerhamnar i världen och är ett nyckelläge för offshore- och sjöfartsindustrier. MeteoGroup tillhandahåller vädertjänster av världsklass till dessa globala marknader med existerande verksamheter i Europa, USA, Fjärran Östern och i Mellanöstern. MeteoGroup Singapore kommer att erbjuda en full portfolio med marina tjänster för ruttoptimering för sjöfart, prestandaanalyser för fartyg, fleet management (en kontorsapplikation som levererar nödvändig information för att effektivt hantera flottan) och offshore-verksamheter. Produkter levererade av MeteoGroup Singapore inkluderar Nowcasting Pro, MeteoGroups egna operationella planeringsverktyg för leverans av högupplösta meteorologiska/oceanografiska prognostjänster, RouteGard för ruttoptimering och prestandaanalys och SPOS (Ship Performance Optimisation System), världens ledande väderdirigeringssystem som man kan ha med ombord och som finns installerade på flera tusentals fartyg.

Peter Stoter, chef för de marina tjänsterna på MeteoGroup kommenterade: "Singapore är det ideala navet för att kunna tillgodose kunder med service och med tanke på den ökande sjöfartsindustrin i Singapore så är det en möjlighet för MeteoGroups expansion i marknaden. MeteoGroup tror att en lokal närvaro är viktig för att kunna leverera den bästa möjliga service så vi är mycket glada över att öppna ett kontor på denna viktiga plats."

Taggar:

Citat