Säkraste väderprognosen nu direkt i din navigationsapp - Seapilot och MeteoGroup förenklar för fritidsseglare

I samarbete med MeteoGroup, Europas största privata väderbolag, lanserar navigationsappen Seapilot nu högkvalitativa väderprognoser för fritidsseglare.
– MeteoGroup har en lång erfarenhet av väderprognoser och ruttplanering för sjöfarten. Och när vi kombinerar detta med Sjöfartsverkets ViVa-rapporter blir prognoserna ännu bättre. Samtidigt förenklar vi för användaren som får allt i samma app, säger Jens Johansson, Seapilot.

Navigationsappen Seapilot har snabbt blivit en storsäljare bland fritidsbåtsägare. Den bygger på yrkessjöfartens standard för elektronisk navigering med AIS-data och S57-sjökortsdata från Sjöfartsverket. Seapilot är just nu världens enda navigationsapp som visar AIS-mål och AIS-realtidsväder.

Nu lanseras ytterligare en användbar funktion i Seapilot: träffsäkra väderprognoser. För tekniken står MeteoGroup, med prognoskontor i tio europeiska länder samt USA och Singapore. Prognoserna beräknas utifrån flera olika modeller och övervakas av företagets meteorologer i Stockholm.

– Väder intresserar många människor. För båtlivet är det extra viktigt. Därför känns det bra att kunna erbjuda detta direkt i Seapilot. Väderprognosen är oerhört enkel att använda, man kan få en prognos för just den plats på sjökortet som man är intresserad av och man befinner sig hela tiden i samma app, säger Jens Johansson.

Den nya väderfunktionen är speciellt anpassad för kustområden där vädret är svårt att prognostisera med traditionella vädermodeller. Genom samarbetet mellan Seapilot och MeteoGroup erbjuds träffsäkrare väder med hjälp av bland annat Sjöfartsverkets ViVa-stationer. Framför allt förbättrar det vindprognoserna i ytterskärgården och till havs.

– ViVa-stationerna levererar väder i realtid till Seapilot. Realtidsinformationen, historiken från väderstationerna samt de nya prognoserna från MeteoGroup gör att prognosberäkningar i Seapilot får mycket hög kvalitet, säger Jens.

Den som vill ha den nya väderfunktionen i Seapilot för iPad eller iPhone, kan få den i form av ett ”in-app-köp” för 49 kronor per år (tjänsten köps inuti Seapilot-appen). Därefter har man möjlighet att förlänga med ett år i taget.

–Vi är glada att tillsammans med Seapilot kunna erbjuda våra högkvalitativa prognoser till fritidsseglare, säger Ralf Davidsson, VD för MeteoGroup Scandinavia. Det finns mycket mobil väderinformation att tillgå idag, men få vädertjänster förädlar informationen som MeteoGroup innan den levereras till webbsidor, appar mm.
MeteoGroup har genom sin egen erfarenhet av väderappar varit föremål för jämförande tester av mobila vädertjänster ända sedan 2008 då iPhone lanserades, och blev senast med sin egen väderapp WeatherPro utsedd till bäst i test av tidningen Mobil i en stor jämförelse av väderappar, säger Ralf.

Läs mer på www.seapilot.se

För mer information:
Jens Johansson, Seapilot/Ansvarig affärsutveckling, marin servicemarknad, Viamare Invest , 08-506 121 19
Ralf Davidsson, vd MeteoGroup Scandinavia, 08-410 40 051