Vattenfall Ringhals AB väljer MeteoGroup för framtagandet av utomhustemperaturlaster med tillhörande varaktighetsdiagram.

Efter att en anbudsförfrågan för framtagande av utomhustemperaturlaster med tillhörande varaktighetsdiagram gått ut till ett antal olika aktörer i branschen föll valet på MeteoGroup, Europas största privata väderbolag. Avtal tecknades i början av sommaren 2012 och i mitten av oktober 2012 levererades slutrapporten till Vattenfall Ringhals AB.

Vad är bakgrunden och syftet med rapporten?

– Kärnkraftreaktorer skall enligt strålsäkerhetsmyndighetens krav vara så dimensionerande att de, bland annat, kan motstå naturfenomen som kan leda till en radiologisk olycka. Exempel på sådana naturfenomen är hög respektive låg utomhustemperatur. Enligt Ringhals tolkning kan långsamma händelser såsom hög respektive låg utomhustemperatur hanteras med förberedda handlingsplaner och instruktioner med förutbestämda gränsvärden för när anläggningen skall tas och bibehållas i säkert läge. På Ringhals pågår ett omfattande arbete med att uppfylla myndighetens nya krav i enlighet med myndigheten fastställd tidtabell där framtagning av instruktioner för långsamma händelser såsom hög/låg utomhustemperatur ingår. För att kunna ta fram dessa instruktioner behövs dimensionerande temperaturvärden. Gällande naturfenomen är det praxis i branschen att definiera ett normalvärde (s.k. H2 värde med en frekvens på 10-2/år) samt ett extremvärde (s.k. H4 värde med en frekvens på 10-5/år). Uppdraget gällde därför att ta fram temperaturvärden för hög respektive låg utomhustemperatur med frekvensen H2 samt H4 med specificerad varaktighet som är så representativa för Ringhals anläggningsområde som möjligt, säger Jenny Lindau, Utvecklingsingenjör Ringhals AB.

Varför föll valet på MeteoGroup?

– Uppfyllnad av kravbilden, konkurrenskraftigt pris och förmåga till snabb leverans. De två sista punkterna är dock av underordnad betydelse. Det viktigaste för oss är att vi får fram extremtemperaturvärden som är så statistiskt säkerställda som möjligt då de designvärden som används för att dimensionera kärnkraftverk är av säkerhetsmässig betydelse och vi ansåg att MeteoGroups metod levde upp till våra krav inom detta område, sägerJenny Lindau, Utvecklingsingenjör Ringhals AB.

– Vi på MeteoGroup är självklart väldigt glada över denna prestigeorder som visar att MeteoGroup lever upp till de högt ställda kraven från Ringhals AB. Valet av MeteoGroup till detta uppdrag ger oss ett kvitto på att MeteoGroups forsknings- och utvecklingsavdelning ligger i framkant och är av yttersta klass. Vi ser med glädje fram emot ett fortsatt samarbete med Vattenfall för att medverka till den väderrelaterade säkerheten runt landets kärnkraftverk.

Ralf Davidsson, VD MeteoGroup Scandinavia AB

Ringhals AB

Ägare: Vattenfall 70,4% och E.ON Kärnkraft Sverige AB 29,6%
VD: Eva Halldén