Exportrådet valde Meteorit AB för ny IT-lösning

Report this content

Exportrådet valde Meteorit AB för ny IT-lösning Meteorit AB har 2001-10-22 tecknat ett avtal med Exportrådet. Avtalet innebär att Meteorit kommer att utveckla nästa generations säljstödssystem åt Exportrådet. Exportrådet har under ca ett års tid sett över sin tekniska plattform. I samband med detta vill man även förbättra sitt IT-system. En helt ny IT- lösning skall utvecklas och företaget som ansvarar för nyutvecklingen är IT-konsultföretaget Meteorit AB. Största lösningen någonsin enligt Microsoft Meteorit AB skall utveckla IT-lösningen åt Exportrådet på en plattform bestående av Windows 2000 och Exchange 2000. Enligt Microsoft är detta den största lösningen som någonsin byggts på Exchange 2000 i Sverige. Meteorit har valts ut för att utveckla nästa generations säljstödssystem åt Exportrådet. Användare världen över kommer att erbjudas snabb tillgång till Exportrådets nya säljstödssystem. Eftersom förutsättningarna för datorkommunikation är mycket varierande från land till land kommer en central SQL Server databas att kompletteras med ett antal mindre lokala Exchange 2000 servers på Exportrådets kontor runt om i världen. Användarna på respektive kontor får på så sätt möjlighet till snabb direktkommunikation med den lokala Exchange 2000 Servern. Kommunikationen med den centrala SQL Server databasen sker sedan via de nya funktioner som Microsoft introducerat i Exchange 2000, något som dock användarna i respektive land aldrig märker av. Ytterligare fördelar är systemets förmåga att utnyttja de befintliga funktioner som plattformen erbjuder samt dess stora möjligheter till vidareutveckling. Meteorit skall leverera Exportrådets nästa generations IT-lösning under december 2001 och det nya systemet beräknas vara testat och i drift till den 7 februari 2002. Exportrådet Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har cirka 430 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom Svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 500 miljoner kronor. För mer information: www.swedishtrade.se/ För mer information kontakta: Tomas Erixon, Teknisk projektledare Meteorit AB Telefon: 019-32 42 18 Mobil:070-695 95 11 e-post: tomas.erixon@meteorit.se Henrik Byström, Affärsansvarig projektledare Meteorit AB Telefon: 08- 456 42 02 Mobil: 070-593 28 76 e-post: henrik.bystrom@meteorit.se Meteorit AB är ett renodlat IT-konsultföretag med hög kompetens inom systemutveckling och networking. Vi erbjuder helhetslösningar under helhetsansvar inom ett brett spektrum av tjänster och kompetensområden såsom verksamhetsutveckling, projektledning, systemutveckling, datalager, infrastruktur, standardsystem, teknik-strategier, e-handel, virtual reality samt inbyggda system. Dessutom erbjuder vi drift och support. Våra kunder är uteslutande större företag och organisationer. Bl.a. NCC, Proffice, ABB Service, Birka, Intrum Justitia, Connex transport, Assi Domän, Avesta Sheffield, SL, Vägverket, ESAB, MRO, Arbetsförmedlingen och Telia m.fl. Meteorit AB finns i Örebro och Stockholm och består av 83 medarbetare. Läs mer: www.meteorit.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/25/20011025BIT00920/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/25/20011025BIT00920/bit0001.pdf