Delårsrapport juli – september 2016

Report this content

Det statliga bolaget Metria AB som tillhandahåller digitala karttjänster och geografiska informationssystem redovisade ett EBITDA resultat på 4,1 (12,0) MSEK för tredje kvartalet. EBITDA marginalen blev 4,6 % (12,3 %)

MSEK

• Nettoomsättning                                      88,5 (97,2)
  • EBITDA                                                    4,1 (12,0)
  • EBITDA %                                                4,6 (12,3)
  • Resultat efter skatt                                    0,4 (6,4)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet          10,4 (3,0)

Nettoomsättningen har påverkats negativt av lägre intäkter på fastighetsinformation som en effekt av införandet av ny prismodell och effektivisering av tjänsten fastighetssök. Resultatförsämringen förklaras delvis av lägre intäkter men också av ökade kostnader för inhyrd personal och inköp av externa tjänster i samband med pågående omställningsarbete. Detta uppvägs delvis av högre debiteringsgrader, bättre projektlönsamhet samt lägre personalkostnader Det är främst en högre beläggning och bättre projektlönsamhet inom affärsområdena Plan & Mät och Konsult som ligger bakom den underliggande resultatförbättringen.

Erik Oldmark tillträdde som ny vd den 1 september.

Hela rapporten är publicerad på www.metria.se

Metria AB är en ledande aktör på marknaden för digitala karttjänster och geografiska informationssystem. Metria omsätter cirka 430 miljoner kronor och har cirka 250 medarbetare Verksamheten bedrivs inom tre affärsområden – Metria Plan & Mät, Metria Konsult och Metria Produkter. Produktförsäljningen utgör omkring hälften av omsättningen, medan affärsområdena Konsult och Plan & Mät står för ungefär 25 procent vardera av omsättningen. Bland medarbetarna finns experter inom geodata, geodesi, kartografi, fjärranalys och GIS-utveckling. Metria är ett svenskt aktiebolag som är helägt av staten.

Lars Kevsjö CFO     Erik Oldmark VD
lars.kevsjo@metria.se erik.oldmark@metria.se