Metrias kvartalsrapport januari — mars 2016

Fokus på lönsamhet ger resultat

Det statliga bolaget Metria AB som tillhandahåller digitala karttjänster och geografiska informationssystem inleder året bra med ett EBITDA resultat på 9,0 (2,4) MSEK för första kvartalet trots en oförändrad omsättning. Rörelsemarginalen, EBITDA %, uppgick till 8,8 % (2,3).

• Nettoomsättning
102,8 MSEK (102,9)
  • Resultat före skatt
5,2 MSEK (-1,5)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet
17,5 MSEK (18.5)
  • Medelantal anställda
236 (254)

- Det är framför allt den höga beläggningen inom affärsområdena Plan & Mät och Konsult i kombination med en lägre kostnadsnivå som ligger bakom resultatförbättringen jämfört med föregående år, säger Metrias VD Urban Lindskog.

Metria AB är en ledande aktör på marknaden för digitala karttjänster och geografiska informationssystem. Metria omsätter 431 miljoner kronor och har cirka 250 medarbetare Verksamheten bedrivs inom tre affärsområden – Metria Plan & Mät, Metria Konsult och Metria Produkter. Produktförsäljningen utgör omkring hälften av omsättningen, medan affärsområdena Konsult och Plan & Mät står för ungefär 25 procent vardera av omsättningen. Bland medarbetarna finns experter inom geodata, geodesi, kartografi, fjärranalys och GIS-utveckling. Metria är ett svenskt aktiebolag som är helägt av staten.

Kontakt
Lars Kevsjö CFO,                                                                Urban Lindskog VD,
lars.kevsjo@metria.se urban.lindskog@metria.se
Telefon: 010- 010-121 85 38 Telefon: 010-121 85 67