Distributionskontrakt med SL förlängt till 2010

DISTRIBUTIONSKONTRAKT MED SL FÖRLÄNGT TILL 2010 Metro tillkännagav idag att distributionskontraktet med SL avseende distribution via kollektivtrafiken i Stockholm har förlängts till 2010. Avtalet löpte ursprungligen ut 2005 men förlängdes i förtid. Varje dag reser 600.000 stockholmare med SL. Kontraktet med SL ingicks 1995 i samband med att Metro lanserade sin första tidning i Stockholm. Metro Stockholm har 716.000 läsare per dag och tillsammans med de andra editionerna är Metro Sveriges största dagliga morgontidning med 1,1 miljoner läsare. "Att distribuera via kollektivtrafiken har varit ett väldigt effektivt sätt att nå Stockholmarna. Samtidigt har vårt samarbete med SL fungerat mycket bra varför det är glädjande att vi enats om att förlänga samarbetet till 2010", säger Anders Kvarby, VD för Metro Sverige. Gunnar Schön, VD för SL säger i en kommentar: "Allt vi gör ska bidra till att fler åker med SL. Samarbetet med Metro, som utvecklats positivt under många år, ger våra resenärer en nyhetstidning som de uppskattar och oss en effektiv informationskanal. Jag ser fram emot ett fortsatt breddat och fördjupat samarbete." Pelle Törnberg, VD och koncernchef för Metro International: "Avtalet är positivt både för Metro och för den svenska tidningsmarknaden, som annars helt kontrolleras av i stort sett en aktör. I princip oavsett vilken statistik man tittar på så har Bonniers mer än 50% av morgontidningsmarknaden. I Stockholm är Bonniers andel av dagstidningsannonsmarknaden så hög som 68%. Metro har som första tidning lyckats utmana Bonniers monopolställning i Stockholm med ett oberoende alternativ. Det är glädjande att vi tillsammans med SL kan fortsätta att göra det." För ytterligare information, besök vår hemsida www.metro.lu, e-mail info@metro.lu eller kontakta: Pelle Törnberg, VD och koncernchef tel: +44 (0) 20 7016 1300 Henrik Persson, Investor Relations tel: +44 (0) 20 7321 5010 Metro är världens största gratistidning och ger ut 25 utgåvor i 16 länder på 14 språk: Stockholm, Prag, Göteborg, Ungern, Nederländerna, Helsingfors, Malmö, Santiago, Philadelphia, Zürich, Toronto, Rom, Buenos Aires, Milano, Warsava, Aten, Montreal, Barcelona, Boston, Madrid, Köpenhamn, Aarhus, Paris, Marseille, Lyon, Hong Kong och Seoul. Metro International S.A. A- och B-aktier är noterade på NASDAQ och på Stockholmsbörsens O-lista med symbolerna MTROA och MTROB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/26/20030326BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/26/20030326BIT00010/wkr0002.pdf