Metro lanserar "Metro World News"

METRO LANSERAR "METRO WORLD NEWS" Metro International S.A. (Metro), den ledande internationella gratistidningen, tillkännagav i dag att man lanserar den nya nyhetsbyrån och informationstjänsten Metro World News ("MWN"). Genom att förse alla de sjutton Metroupplagorna med nyheter, featurematerial och informationstjänster ska MWN ytterligare förbättra Metros höga kvalitet och samtidigt uppnå betydande kostnadsbesparingar. MWN kommer också att stärka Metros ställning som global dagstidning genom att introducera globala historier på lokala språk, genom centralt producerade reportage och kommentarer om händelser och frågor som har global betydelse. Tony Metcalf, chefredaktör för Metro International, kommer att leda den nya divisionen och ansvara för att den nya tjänsten introduceras i de sjutton Metroupplagorna i tretton länder över hela världen. MWN lanserades den här veckan och förser redan alla Metroupplagor med featureartiklar av hög kvalitet. Artiklarna skrivs av ledande internationella journalister, översätts till de lokala språken och trycks i respektive upplaga. MWN tillhandahåller även en central grafiktjänst som utformar och producerar enhetliga format för bland annat väderkartor och finansmarknadsrapporter. - Metro är ett globalt koncept och en global dagstidning. Den här utvecklingen visar vår vilja att ständigt förbättra kvaliteten och räckvidden på vårt material. Med sjutton upplagor har vi ett avsevärt nyhetsflöde varje dag, vilket gör att det är vettigt att dela material mellan våra upplagor. Alla upplagor kommer även i fortsättningen att ha en stor andel lokala nyheter, och Metrokonceptet borgar för att våra redaktörer håller en oberoende och opolitisk linje, säger Tony Metcalf, chefredaktör för Metro International. - Metros läsare kommer att få utbyte av kolumner och featurematerial av internationellt kända journalister, om aktuella händelser med globalt genomslag, och dessutom intressanta reportage om globala frågor, som veckans bevakning av tragedin vid Galapagosöarna. Formaten för väder- och finansinformation ger oss möjligheten att få ett gemensamt utseende på de olika upplagorna och samtidigt utöka nyheter och information på det lokala planet, kommenterar Sakari Pitkänen, chefredaktör för Metro i Sverige. Metro International S.A. ger ut och distribuerar dagliga gratistidningar, med 17 upplagor i 13 länder: Stockholm ('Metro' & 'Everyday'), Göteborg ('Metro'), Malmö ('Metro'), Helsingfors ('Metro'), Prag ('Metro'), Budapest ('Metro'), Holland ('Metro'), Zürich ('Metropol'), Santiago ('MTG'), Rom ('Metro'), Philadelphia ('Metro'), Toronto ('Metro'), Buenos Aires ('PubliMetro'), Milano ('Metro'), Warszawa ('Metro') och Aten ('Metrorama'). A- och B-aktierna i Metro International S.A. är noterade på SBI-listan (Stockholms Börsinformation) och på NASDAQ National Market under symbolerna 'MTROA' och 'MTROB'. För mer information, se www.metro.lu, skriv till info@sharedvalue.net eller kontakta: Pelle Törnberg Metro International+44 (0) 20 7408 0230 Matthew Hooper Metro International+44 (0) 20 7321 5010 Metro International S.A. 75, Route de Longwy LU-8080 Bertrange, Luxembourg ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/29/20010129BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/29/20010129BIT00020/bit0002.pdf