Metro lanserar gratistidning i Aten

METRO LANSERAR GRATISTIDNING I ATEN Metro International S.A. ("Metro") tillkännagav i dag att man lanserar en ny upplaga av gratistidningen Metro, under namnet Metrorama, i Greklands huvudstad Aten. 125 000 exemplar av Metrorama har tryckts nu på morgonen, vilket gör den till Atens största dagstidning i upplaga räknat. Gratistidningen distribueras av handutdelare på trafikerade platser i stadens centrum, till exempel utanför tunnelbanestationer, tågstationer och kontorshus. Metrorama publicerar lokal-, inrikes- och utrikesnyheter i ett format som lätt kan läsas under den typiska pendelresan på 15 till 20 minuter. Atens invånarantal är ungefär 3,7 miljoner och uppskattningsvis 400 000 pendlare använder Atens tunnelbana varje dag. Metros intäkter kommer från annonsförsäljningen. Atens årliga annonsomsättning rapporteras vara ungefär 100 miljoner dollar och växa med ungefär 20 % årligen. - Aten, som står värd för 2004 års olympiska spel, är en europeisk storstad med en snabbt växande annonsmarknad. Vi tror att läsarna kommer att lockas av vår opartiska presentation av relevanta nyheter och information. Genom att distribuera Metrorama i pendlarområden kommer vi att ge annonsörerna möjligheten att rikta sig till en betydande andel unga yrkesverksamma läsare, säger Pelle Törnberg, vd och koncernchef för Metro International. - Med den här lanseringen fortsätter expansionen av Metrokonceptet, som redan har fått elva nystartade editioner i år varav fyra under den senaste månaden. Metro International S.A. ger ut och distribuerar dagliga gratistidningar, med 18 upplagor i 14 länder: Stockholm ('Metro' & 'Everyday'), Göteborg ('Metro'), Malmö ('Metro'), Helsingfors ('Metro'), Prag ('Metro'), Budapest ('Metro'), Holland ('Metro'), Newcastle ('Morning News'), Zürich ('Metropol'), Santiago ('MTG'), Rom ('Metro'), Philadelphia ('Metro'), Toronto ('Metro'), Buenos Aires ('PubliMetro'), Milano ('Metro'), Warszawa ('Metropol') och Aten ('Metrorama'). A- och B-aktierna i Metro International S.A. handlas på SBI-listan (Stockholms Börsinformation) och på NASDAQ National Market under förkortningarna 'MTROA' och 'MTROB'. För ytterligare information, besök www.clubmetro.com, skriv till info@sharedvalue.net eller kontakta: Pelle Törnberg - vd och koncernchef, Metro International+44 (0) 2074 08 0230 Metro International S.A. 75, Route de Longwy LU-8080 Bertrange, Luxembourg ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/13/20001113BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/13/20001113BIT00120/bit0002.pdf