Sveriges största morgontidning lägger till en ny spalt

SVERIGES STÖRSTA MORGONTIDNING LÄGGER TILL EN NY SPALT Metro International S.A. ("Metro"), den internationella tidningskoncernen, tillkännagav idag att Metro Stockholm lanserar ett system med annonseringszoner och lägger till en sjätte spalt på sidorna i de tre svenska utgåvorna av Metro från och med nyår. I Stockholm lanserar Metro ett system med annonseringszoner för att ge annonsörer möjlighet att nå läsare på ett mer målinriktat och kostnadseffektivt sätt. Detta avspeglar att Metro Stockholm distribueras i ett stort geografiskt område och tidningen läses av 666.000 människor varje dag. Ett system med annonseringszoner gör det möjligt för annonsörer som bara vill nå ut till läsare i ett visst område att annonsera i de exemplar av tidningen som distribueras i det området. Standardformatet i Sverige för tabloider är att ha fem spalter, ett format Metro använt sig av sedan starten 1995. Genom att lägga till en sjätte spalt blir det möjligt för Metro att öka antalet nyheter och annonser per sida. Som ett resultat av detta kommer både sidan två och tre innehålla inrikesnyheter. En halv sidas annonsutrymme ges en framträdande plats på sida tre. Det kommer också att skapas annonsutrymme vid tv-tablåerna, eftersom dessa de facto tillhör de mest populära och lästa delarna av en tidning. Vädret flyttas från sida tre till sidan för tv-tablåer. Pelle Törnberg, VD och koncernchef för Metro International säger i en kommentar: "Vi gör dessa förändringar för att ytterligare differentiera Metro-konceptet, både för våra läsare och för våra annonsörer. Vi är mycket positiva till annonseringszonernas potential, och använder framgångsrikt detta mycket målinriktade försäljningssätt i några av våra andra utgåvor runtom i världen." För ytterligare information, besök vår hemsida www.metro.lu, e-mail info@metro.lu eller kontakta: Pelle Törnberg, VD och koncernchef tel: +44 (0) 20 7408 0230 Matthew Hooper, Investor Relations tel: +44 (0) 20 7321 5010 Metro är världens största gratistidning och ger ut 21 utgåvor i 15 länder på 13 språk: Stockholm (Metro), Prag (Metro), Göteborg (Metro), Ungern (Metro), Nederländerna (Metro), Helsingfors (Metro), Malmö (Metro), Santiago (Publimetro), Philadelphia (Metro), Zürich (Metropol), Toronto (Metro Today), Rom (Metro), Buenos Aires (Publimetro), Milano (Metro), Warsava (Metropol), Aten (Metrorama), Montreal (Metro), Barcelona (Metro Directe), Boston (Metro), Madrid (Metro Directo) och Köpenhamn (MetroXpress). Metro International S.A. A- och B-aktier är noterade på NASDAQ och på Stockholmsbörsens O-lista med symbolerna MTROA och MTROB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/05/20011205BIT00420/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/05/20011205BIT00420/bit0001.pdf