Metro Malmö lanserar fotbolls bilaga

Report this content

Metro International S.A. (“Metro”) meddelade idag att man lanserar Metro Stadion. Tidningen är en 16-sidig MFF-bilaga som publiceras inför Malmö FF:s samtliga hemmamatcher i Allsvenskan. Totalt kommer Metro att distribuera omkring 90 000 exemplar av Metro Stadion varav 10 000-20 000 kommer att delas ut på ställen där Malmö FF:s fans rör sig före matchen.

20 dagar före avspark för årets Allsvenska är det nu klart att Metro Malmö lanserar en ny och unik sektion: Metro Stadion. Metro Stadion är en 16-sidig MFF-bilaga i Metros Malmötidning och publiceras inför Malmö FF:s samtliga hemmamatcher i Allsvenskan. Totalt kommer Metro att distribuera omkring 90.000 exemplar av Metro Stadion varav 10. 000-20.000 kommer att delas ut på ställen där Malmö FF:s fans rör sig före matchen. “Vår ambition är att Metro Stadion ska göra matchupplevelsen på Malmö Stadion ännu bättre. Det här är Metros sätt att hjälpa till att öka intresset för MFF ännu mer här i Malmö”, säger Daniel Elm, projektledare för Metro Stadion. Tidningen kommer att vara helt inriktad på kommande match och med mest ljus på hemmalaget MFF, Sveriges kanske hetaste fotbollslag. Metro Stadion ska innehålla allt man behöver veta och lite till för att hänga med inför matchen. ”Vi kommer att tokbevaka MFF men också informera om motståndare, domare, fans och alla andra som gör att Malmö FF:s matcher blir till en lyckad upplevelse för alla”, säger Sakari Pitkänen, chefredaktör på Metro. ”Vi vill skapa läsning som är oumbärlig för den som går på matchen men också värdefull för de som inte har möjlighet att besöka Malmö Stadion”, fortsätter Pitkänen. Metro har gjort liknade tidningar i Italien med Metro Stadio som kommit ut både på Olympiastadion i Rom I samband med Lazios och Romas hemmamatcher och på Guiseppe Meazza inför Milanolagen Inters och Milans hemmamatcher. “Det här är första gången något liknade görs i Sverige. Det är roligt att vara först med något så stort som detta”, säger Daniel Elm. Metro Stadion har ingen koppling till Malmö FF. Projektet är helt och hållet annonsfinansierat och är i praktiken slutsålt innan domaren blåser till avspark för den första hemmamatchen på Malmö Stadion den 10 april, då MFF möter IFK Göteborg. Största annonsör i Metro Stadion är Puma, som också är en av MFF:s guldsponsorer. Fakta om Metro Stadion: Upplaga: 70.000 i Metro, 10.000-20.000 särtryckta som delas ut i Malmö inför matchen. Utgivning: 13 gånger under 2005. Samtliga hemmamatcher. Då matchen spelas under helgen är kommer Metro Stadion med fredagens Metro. Produktion: Tidningen produceras helt och hållet av Metros redaktion. För mer information besök www.metro.se eller kontakta: Sakari Pitkänen, Chefredaktör tel: +46 (0) 8 402 99 00