Friday TV och Minute To Win It skördar nya framgångar i USA

Friday TV, som ingår i Metronome Film & Television, fortsätter att skörda internationella framgångar. Idag meddelar NBC att man beställer ytterligare 21 avsnitt av underhållningsprogrammet Minute To Win It. Samtidigt meddelar Friday TV att man sålt rättigheterna till Minute To Win It på hela 34 marknader.

Minute To Win It, som gjorde en succéartad premiär i mitten på mars, sändes i 18 episoder under våren på NBC. Sammantaget, med den nya säsongen, innebär det att NBC har beställt totalt 39 avsnitt av programmet.

- Att komma in på den amerikanska marknaden är förstås en dröm för alla som arbetar med formatutveckling. Minute To Win It har satt oss på kartan där, men man får inte glömma att vi redan innan hade sålt både Ensam mamma söker och Körslaget i USA, säger Estelle Bodén, VD för Friday TV.

Friday TV utvecklar programformat som säljs på den internationella marknaden. Bland de format som sålt återfinns bland annat Top Ten, Wasted Spaces och Sound Imitators.

Rättigheterna till Minute To Win It som är bolagets senaste succé har sålts på hela 34 marknader, bland annat till Tyskland, Frankrike, Polen, Brasilien och Turkiet. Nyligen meddelande också SVT att de kommer att sända programmet under hösten.

- Att på mindre än 3 månader sälja och producera 39 avsnitt på en av världens största tv-kanaler och sälja rättigheterna till formatet i sammanlagt 34 länder är enormt stort. Nyckeln till vår framgång i USA är förstås att formatet är så bra, men också att Jock Millgårdh och Mattias Olsson finns på plats i Los Angeles. De har varit mycket involverade i själva produktionen vilket bidragit till det fantastiska resultatet. USA-framgången har förstås också varit ovärderlig när vi sålt i övriga världen, säger Estelle Bodén.

För mer information om programmet Minute To Win It, se trailern här på  http://www.fridaytv.se/ eller gå in på http://www.nbc.com/minute-to-win-it/.

Friday TV ägs av Metronome Film & Television som är en del av Shine Group.

För mer information, vänligen kontakta:
Estelle Bodén, VD, Friday TV
E-mail: estelle.boden@fridaytv.se

Om Metronome Film & Television AB

Metronome utvecklar, producerar och säljer innehåll för rörlig bild och har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och USA. Metronome är Nordens största koncern av kreatörsdrivna produktionsbolag. I Sverige ingår produktionsbolagen Meter Film & Television AB, Stockholm-Köpenhamn AB, Filmlance International AB, Friday TV AB, Metrix Interactive AB och Studios Mekaniken AB. Friday TV utvecklar egna format och säljer koncernens format till den internationella TV-marknaden. I Norge ingår Metronome Spartacus AS, Rubicon TV AS och Studios AS, i Danmark Metronome Productions A/S och Studios A/S, samt i Finland Metronome Film & Television Oy och i USA Metronome LLC. Metronome omsätter cirka 1,1 miljard kr (2009). Till Metronomes produktioner hör bland annat svenska Idol, Ensam mamma söker, Bonde söker fru (2006-2009), Lilla spöket Laban, Lyxfällan, 100 höjdare, I en annan del av Köping,  Hotel Caesar, finska Big Brother, Körslaget, Singing Bee, Sanningens ögonblick, Power of 10, danska Vem vill bli miljonär?, finska Jeopardy!, Stjärnor på is, Stjärnorna på slottet, Mästarnas mästare, Oskyldigt dömd, Patrik 1,5 och Beck-filmerna. Sedan april 2009 ingår Metronome Film & Television AB i Shine Group. För ytterligare information besök www.metronome.se.