Friday TV:s Minute To Win It utsedd till världens bästa game show

Report this content

Succéformatet Minute to Win It, som utvecklats av svenska Friday TV, har fått utmärkelsen ”Världens Bästa Game Show” vid omröstningen inför C21Media & FRAPA Format Awards vid den internationella TV-mässan MIPCOM i Cannes.

Minute to Win It, eller Minuten som programmet kommer heta när det sänds på SVT, är en studiobaserad game show där de medverkande får tävla i ett antal nervkittlande tävlingar.  Programmet rönte under våren stora framgångar på NBC i USA och NBC har hittills beställt 42 avsnitt av programmet.

- Försäljningsframgångarna talar sitt tydliga språk men självklart är utmärkelsen ett fantastiskt erkännande för vårt format. Vi ser också att intresset nu har ökat ytterligare och vi är övertygade om att världens bästa game show kommer att göra succé på många fler marknader, säger Estelle Bodén, VD för Friday TV.

FRAPA Format Awards delades ut för första gången 2005 vid Rose d’Or Television Festival i Lucern Schweiz. Utmärkelsen har sedan dess döpts om till C21Media & FRAPA Format Awards och evenemanget har flyttat till Cannes. Tävlingen är unik, inte bara för att den är exklusivt tillägnad TV-format, utan också för att makten ligger hos en jury som består av 35 000 läsare av branschpublikationen C21media.net. Utmärkelsen har därför ett brett och starkt internationellt fäste vilket gör det till en sann reflektion av det bästa kreativa formaten på den globala marknaden.

Minute to Win It, som är utvecklat av Friday TV och distribueras gemensamt av NBC och Friday TV, har hittills sålts till 38 länder, varav det har licenserats för produktion i 20 länder. I sju länder är formatet redan i produktion. Meter Film & Television AB, ett systerbolag till Friday TV, producerar just nu Minuten för Sveriges Television.

För mer information om programmet, se trailern här på  http://www.fridaytv.se/ eller gå in på http://www.nbc.com/minute-to-win-it/  eller http://www.svt.se/minuten.

Metronomekoncernen är en del av Shine Group.

För mer information, vänligen kontakta:
Estelle Bodén, VD, Friday TV
E-mail: estelle.boden@fridaytv.se

Om Metronome Film & Television AB
Metronome utvecklar, producerar och säljer innehåll för rörlig bild och har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och USA. Metronome är Nordens största koncern av kreatörsdrivna produktionsbolag. I Sverige ingår produktionsbolagen Meter Film & Television AB, Stockholm-Köpenhamn AB, Filmlance International AB, Friday TV AB, Metrix Interactive AB och Studios Mekaniken AB. Friday TV utvecklar egna format och säljer koncernens format till den internationella TV-marknaden. I Norge ingår Metronome Spartacus AS, Rubicon TV AS och Studios AS, i Danmark Metronome Productions A/S och Studios A/S, samt i Finland Metronome Film & Television Oy och i USA Metronome LLC. Metronome omsätter cirka 1 miljard kr (2008). Till Metronomes produktioner hör bland annat svenska Idol, Ensam mamma söker, Lilla spöket Laban, Lyxfällan, 100 höjdare, I en annan del av Köping,  Hotel Caesar, finska Big Brother, Körslaget, Singing Bee, Sanningens ögonblick, Power of 10, danska Vem vill bli miljonär?, finska Jeopardy!, Stjärnor på is, Stjärnorna på slottet, Mästarnas mästare, Oskyldigt dömd, Patrik 1,5 och Beck-filmerna. Sedan april 2009 ingår Metronome Film & Television AB i Shine Group. För ytterligare information besök www.metronome.se.

Taggar: