Mats Alders ny ordförande i Metronome Film & Television

Mats Alders, VD och koncernchef i Metronome Film & Television, blir arbetande styrelseordförande. Mats Alders tillträder sin nya roll omedelbart.

Mats Alders tillträder som arbetande styrelseordförande omedelbart samtidigt som han fortsätter i sin nuvarande roll till dess att en ny VD och koncernchef finns på plats. Arbetet med att hitta en ny VD och koncernchef har inletts. – Efter tre och ett halvt år som VD och koncernchef är det här ett naturligt steg. Jag kommer nu att fokusera ännu mer på övergripande och strategiska frågor för hela koncernen, säger Mats Alders, arbetande styrelseordförande, tillika tillförordnad VD och koncernchef för Metronome Film & Television. Rollen som arbetande styrelseordförande är ny inom Metronome Film & Television. Inom ramen för sin nya roll ska Mats Alders dels identifiera nya tillväxtmöjligheter inom Metronome-koncernen och dels hitta synergier mellan Metronome och övriga bolagen inom Shine Group. Arbetet ska möjliggöra fortsatt framgång för Shines format i regionen, bland annat har Biggest Loser sålts till Sverige och MasterChef till Norge. − Mats har gjort ett fantastiskt jobb för Metronome och har under det senaste året varit djup involverad i integrationen av Metronome i Shine Group. Vi är väldigt glada över att han nu i sin nya roll tar ett större grepp om detta, säger Elisabeth Murdoch, koncernchef och styrelseordförande på Shine Group. Året har börjat bra för Metronome Film och Televison, bland annat har Minute To Win It, som har utvecklats av Friday TV, sålts till åtta marknader. Premiäravsnittet av Minute To Win It som nyligen sändes på NBC sågs av nästan 8 miljoner amerikaner. Mats Alders har varit anställd på Metronome Film & Television sedan november 2006.