NBC producerar och sänder Friday TVs format Perfect 10

Det amerikanska TV-nätverket NBC producerar och sänder Friday TVs egenutvecklade format Perfect 10 som är ett underhållningsprogram för hela familjen. Produktionen påbörjas under hösten.

Det här är tredje gången som ett format av Friday TV, som ingår i Metronomekoncernen, produceras och sänds i en av de stora kanalerna i USA, och den andra gången som Friday TV säljer ett format till NBC. – Det här är fantastiskt roligt och ytterligare ett bevis på att våra kreativa format är attraktiva för en bred grupp av tittare, oavsett nationalitet, säger Jock Millgårdh, utvecklingschef för Friday TV USA. Produktionen startar under hösten, och det kommer att bli åtta program. NBC och Friday TV distribuerar formatet gemensamt, och Universal Media Studios producerar programmen. Det är en studiobaserad gameshow för internet och TV, med flera interaktiva element. – Perfect 10 innehåller utmaningar som publiken kan göra och öva hemma, säger Paul Telegdy på NBC. De här roliga och unika tävlingarna kommer att underhålla och engagera även när showen inte går på TV. Metronome etablerades i Los Angeles, USA, i september 2008, och affären är ett resultat av Metronomes utökade satsning på den amerikanska marknaden. Friday TVs två andra produktioner som har producerats och sänts i USA är Körslaget (Clash of the Choirs) och Ensam mamma söker (Single Moms). Körslaget har tidigare sänts på NBC i USA. Perfect 10 säljs också på MIPCOM den här veckan. Metronomekoncernen är en del av Shine Group.