Pär Sundberg ny VD och koncernchef på Metronome Film & Television

Metronome Film och Television har anställt Pär Sundberg som ny VD och koncernchef. Pär Sundberg var tidigare VD och koncernchef för OTW.

Pär Sundberg har lång erfarenhet av produktion av TV, tidningar och nya medier. Fram till förra året var Pär Sundberg VD och koncernchef för OTW, ett bolag han var med och grundade 1996. Pär Sundberg är också en av grundarna till Buzzador AB, som startade 2005 och idag är Skandinaviens ledande bolag inom marknadsföring i sociala medier. Han sitter idag i styrelsen för Buzzador. -På Shine Group tror vi på att investera i de bästa kreativa och entreprenöriella talangerna och ingen passar bättre in i en sådan beskrivning än Pär Sundberg. Pär Sundberg har visat att han är driven, och det han har gjort tidigare inom mediebranschen inom såväl traditionell media som nya medier har varit både innovativt och framgångsrikt. Han har dessutom tagit fram kreativt innehåll till tv-branschen på ett föredömligt sätt. Jag är övertygad om att Pär Sundberg är perfekt för rollen som koncernchef på Metronome och att han är rätt person för att framgångsrikt ta koncernen till nästa nivå. Dessutom kommer Pär Sundberg att kunna bidra väldigt mycket till Shine Group på ett globalt plan, säger Elisabeth Murdoch, ordförande och koncernchef för Shine Group. Pär Sundberg kommer att vara baserad i Stockholm där han kommer att ansvara för tillväxten i bolagen inom Metronomekoncernen, samtidigt som han ska identifiera nya möjligheter på den nordiska marknaden. Han kommer att tillträda sin roll i september, och kommer att rapportera till Shine Groups VD Alex Mahon. Pär Sundberg efterträder Mats Alders, som i mars utnämndes till arbetande styrelseordförande för Metronomekoncernen. -Shine Group är ett ägarlett bolag med stark entreprenörsanda och stora ambitioner, vilket inspirerar mig. Jag har alltid imponerats av de många talanger som finns inom Metronome och det ska verkligen bli roligt att bli en del av bolaget, säger Pär Sundberg. Pär Sundberg kommer också att fortsätta att arbeta i styrelserna för AB Traction och IPS Förändringskompetens AB, uppdrag som han har haft sedan 2005 respektive 2003. Det är drygt ett år sedan Shine Group köpte Metronome. Året har präglats av framgångar, bland annat har formatet Biggest Loser sålts till Sverige och formatet MasterChef till Norge. Utöver detta har koncernen också haft framgångar inom manusbaserad underhållning och reality, och med att exportera kreativa egenutvecklade format så som Friday TVs format Minute To Win It. Minute To Win It har haft stora framgångar i USA, där NBC har sänt en säsong som, under pågående säsong, har förlängts. Minute To Win It har dessutom sålts till ytterligare ett stort antal marknader.