Dags för vårstädning: Men rädda dina dyrgripar från containerdöden

Report this content

Det är dags att städa och välkomna våren! Bland våra mest vanliga vardagsprylar finns det ofta guldkorn som det vore olyckligt att man gör sig av med av misstag. Därför rekommenderar antikexpert Jani Andersson att man bör kolla servisen, vasen och tekopparna om de kan dryga ut vårbudgeten.
- Är du osäker, fråga oss experter gärna! Vi har räddat många oansenliga dyrgripar från containerdöden, säger Jani Andersson, Auktionshuset Metropol.

Intresset för antikviteter är större än någonsin. Allt fler börjar söka sig från mainstreamtrenden till en lite mer personlig och unik inredningsstil. Återbruksperspektivet har blivit allt viktigare i vår vardag och i våra shoppingbeslut. Fler tänker på att det faktiskt är bättre att återanvända och se sig om på andrahandsmarknaden i stället för att alltid handla nytt. En mycket berömd svensk konstnär, som många har i bokhyllan är Lisa Larson.

Lisa Larsons ateljéproduktion från 1970-talet - ofta kvinnor i stengodslera som finns i några få exemplar - klubbas ofta till högre priser än värderat. Även Larsons serieproduktion med de fem voluminösa damerna Amalia, Beata, Charlotta, Dora och Emma i ABC-flickor, skapade mellan 1958–1973 är mycket efterfrågade idag.

- Många känner till ABC-flickorna. Flickorna är populärare än någonsin. Idag är det mer än sextio år sedan lanseringen! De var från början tänkta att användas som bokstöd, därav namnet ABC, men visade sig vara för lätta för att hålla böcker på plats. På så vis kom de istället att bli populära fristående skulpturer. Vi sålde däremot en förlaga i tung chamottelera häromåret för över 68.000 kr. Många gillar och samlar även på barnserierna och olika djur, där är framför allt katterna särskilt populära, jag tror att de slår an en sträng hos kattmänniskor, säger Jani Andersson.

Är kvinnliga konstnärer särskilt populära?

- Vi märker att intresset för inte enbart Lisa Larson ökar, utan kvinnor i konst i allmänhet. Branschen har tidigare inte riktigt lyft fram de här formgivarnas verk på det sätt de förtjänar. De manliga formgivarna har fått ta mer plats. Får bara intressanta och unika formgivare som exempelvis Tyra Lundgren, Anna-Lisa Thomson och Mari Simmulson mer uppmärksamt så tror jag att deras konstnärliga verk kommer att öka enormt i popularitet, säger Jani Andersson.

Vilket är ditt bästa auktionstips?

- Att lyssna till sitt hjärta - känns det rätt ska du slå till, oavsett om det är billigt eller "dyrt". Den dagen du inte längre vill ha det kan du sälja det på auktion igen. Har du tur har värdet ökat, har du otur har det inte ökat men då har du i alla fall haft glädje av det under alla år - och det i sig är värt något, säger Jani Andersson.

Vilket är det mest spännande föremålet som sålts på auktion senaste tiden?

- Jag tycker ju nästan allt vi säljer är mer eller mindre spännande, så det är en yrkesskada, men personligen tycker jag att det är intressant och positivt att en hel del av kvalitetsmöblerna från tiden runt förra sekelskiftet (1900) blivit heta igen. Helt plötsligt kan ett vackert jugendskåp som kostade 800 kr för ett par år sedan kosta det femdubbla.

Bildtext Lisa Larson:
Lisa Larsons berömda ABC-flickor finns i många svenska hem och kan dryga ut vårbudgeten eftersom de är mycket populära.

Bildtext Jani Andersson:
Jani Andersson är antikexpert. Han har arbetat hela sitt yrkesverksamma liv i auktionsbranschen.

Bildtexter:

Bild: 37-534
Bägare silver, Petter Eneroth Stockholm 1777, verksam i Stockholm 1771-1808
Värderad för: 5 000 kr
Såld för: 6 000 kr
Ladda ner högupplösta bilder på

Janis kommentar: Just nu står silvret högt, håll ögonen öppna efter bägare, bestick och skålar. Har du äkta silver hemma så se till att få det värderat. Efter lite puts kan det ge en ordentlig summa. Populära bestickuppsättningar som Rosenholm går för många tusenlappar.  Titta efter silverstämpeln för att vara säker på att det är äkta silver du har – fråga gärna nån som kan.

---------

Bild: 36-850
STIG LINDBERG (1916-1982). Gustavsbergs Studio. Vas i stengods med blå glasyr
Såld för: 6.244 kr

Bild: 36-246
STIG LINDBERG (1916-1982). Matservisdelar "Primula", Gustavsberg 1970-tal, ca 30 delar
Såld för 2.314 kr
Ladda ner högupplösta bilder på

Janis kommentar: Allt av Stig Lindberg har blivit svenska klassiker och trots att hypen lagt sig lite är det fortfarande stor efterfrågan. Många som köpte de här vardagsföremålen på 50/60/70-talet har nog inte tänkt på hur prisutvecklingen blivit. Serviser och stengods kan verkligen ge klirr i kassan. En porslinserie från Stig Lindberg kan gå för flera tusen kronor per enhet!

------------

Bild: 36-502
LISA LARSON (F. 1931). Skulptur katt, Gustavsberg
Värderad till: 500 kr
Såld för: 1.576 kr
Ladda ner högupplösta bilder på

Janis kommentar: Lisa Larson finns i många svenska hem och har blivit riktigt inne. Lite som med Stig Lindbergs föremål är det många som för en liten peng köpte dessa på 50-70-talet och idag visar sig vara en liten dyrgrip. Hittar man ett av Lisa Larsons föremål i bokhyllan är det bara att gratulera. Djuren och figurinerna med kvinnor är extra efterfrågade. Många kunder har visat sig sitta på en mindre förmögenhet hemma, utan att riktigt veta om det.

Bild: 37-490
BIRGER KAIPIAINEN (1915-1988). Tekoppar Paratiisi, Arabia, Finland, ett par
Värderade till: 400 kr
Såld för: 838 kr
Ladda ner högupplösta bilder på

Janis kommentar: Birger Kaipiainens alster är populära, ofta i form av färgsprakande vardagsporslin som Paratiisi.

Bild: 38-893
RUTH MILLES (1873-1941). Skulptur i gips
Såld för: 1 330 kr

Ladda ner högupplösta bilder på https://www.metropol.se/press/bildbank/download/?id=638893

Janis kommentar: Ruth Milles var liksom brodern Carl Milles skulptör och författare. Hennes små skulpturer i gips är efterfrågade även om de kan vara lite missfärgade efter många år.

Presschef: Ewa Arve, 070-206 10 57