Ge bort en onlineauktion som julklapp - antikexperten tipsar

Report this content

Letar du efter en julklapp till släktingen som du inte kommer kunna få träffa i jul? Då kan du ge bort en auktion – fast digitalt. En prisvärd, rolig och miljövänlig julklapp i en tid av social distans.
-
Förutom att Nobelpriset i ekonomi gick till auktioner i år har det varit onlineauktionernas marknad. Andra branscher ställer in medan auktionsbranschen ställer om, säger Jani Andersson, vd för Metropol auktioner.

Att ge bort en onlineauktion kan vara både prisvärt för den som ger, och en lustfylld upplevelse för den som får - inte minst under tiden som auktionen pågår. Det blir som att gå in och välja sin egen personliga julklapp i en inredningsbutik utan att ens lämna hemmet, samtidigt som man gör en insats för miljön och bidrar till det cirkulära kretsloppet.

- På auktion hittar du de lite oväntade presenterna till den som har allt. Tänk utanför boxen lite så kan det bli en tobaksburk i järn eller en fin designblomkruka. Håll utkik bland kategorierna silver och diverse, där brukar du hitta fina eller roliga ting som bara väntar på att läggas under granen. Det som efterfrågas och är inne just nu är de unika, personliga och lite knasiga sakerna till hemmet, säger Jani.

Uppgång för auktionsmarknaden
Under 2020 har auktionsmarknaden exploderat och efterfrågan på såväl köparsidan som säljarsidan har varit märkbart större än tidigare år. Det har varit så högt tryck på inlämningarna att auktionshuset ibland behövt stänga ner butiken för att hålla nere besöksantalet.

- Det har märkts att många har haft mer tid att rensa hemma och att många jobbat hemifrån. Det finns ett större behov av att bona om när många kanske känner sig ensamma och behöver fördriva sin tid, något som vi märkt när vi har pratat med kunderna som följer auktionerna online, säger Jani.

Fynda på onlineauktioner
Inredning under julgranen är ett säkert kort för de allra flesta. Istället för att köpa nyproduktion av tex. Royal Copenhagen, Svenskt Tenn eller Rörstrand så kan man hitta de lite mer udda prylarna på auktion men som ändå håller fin design. Konst i allmänhet och äldre möbler är fortfarande billigt på auktion så där kan man också göra sig ett kap.

- Även guldpriset har gått upp i år så vill man tjäna några extra hackor är det god tid att rensa i de gamla smyckeslådorna hemma, om man också behöver få loss pengar till julklappskassan, avslutar Jani.

5 auktionsklassiker att hålla utkik efter
Auktionsverk behöver inte vara alltför tungt för plånboken. Du kan få fina saker till hemmet för bara några hundralappar – eller hjälpa släktingen med ett bidrag till något mer exklusivt.

1) Svenskt Tenn – klassiker som alla gillar

Ljusstakar från Svenskt Tenn kan aldrig gå fel, den klassiska vänskapsknuten designad av Josef Frank är en favorit för många som oftast dyker upp på auktion. Eller de lite mer ovanliga fynden såsom knivlägg att duka julbordet med.

2) Lisa Larsons figurer – samlarobjekt

Figuriner från småländska keramikern är både vackra och ökar i värde. Alla känner väl till ABC-Flickorna och Adventsbarnen? Är de dessutom från Gustavsberg så är de mer värda.

3) Unika föremål!

Auktioner är jättebra tillfälle att hitta annorlunda och personliga ting till hemmet. Braständare till den som har en eldstad - eller en ovanlig blomkruka till den som har allt.

4) Serviser av Stig Lindberg – kan aldrig gå fel!

Kaffekoppar, tallrikar eller hela serviser finns det oftast gott om. Blå Aster, Berså och Spisa Ribb är klassiker som passar både den erfarna samlaren och nyutflugna barnbarnen precis lika bra.

5) Äldre trämöbler

Att ge bort möbler kanske inte är den vanligaste klappen – men om den kommer i form av en onlineauktion ryms även den under granen. För 2000 kronor kan man hitta antika bokhyllor och vitrinskåp.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jani Andersson, vd Metropol Auktioner, tel: 08-6734890 eller jani@metropol.se