Populära fototävlingen Mitt Gamla Stockholm är avgjord

Report this content

Metropol Auktioners fototävling som utlystes i början av sommaren är äntligen avgjord. Trycket har varit högt och av över 200 bidrag har fem vinnare nu valts ut från olika årtionden och platser runtom i Stockholm. Lekande barn vid Observatorielunden år 1950, byggandet av Östermalmstorgs tunnelbana år 1960, en korvgubbe vid Stockholms central år 1969, en pågående demonstration vid amerikanska ambassaden i april 1970 och ett livligt Slussen från 1998.

Demonstration vid amerikanska ambassaden, april 1970. Fotograf: Lars Fredrik Larsson.
"

Hundratals fotografier inkom under sommaren i fototävlingen Mitt Gamla Stockholm, som anordnas av Metropol Auktioner. För att vinna behövde de insända fotografierna vara minst 20 år gamla, egentagna eller ärvda. De fem vinnande bidragen har alla fotograferats under olika årtionden, den äldsta för nästan 70 år sedan och yngsta för 22 år sedan.

- Det är jättekul att vi fått in så många fina fotografier från olika tidsspann. Intresset för tävlingen har varit betydligt större i år än i fjol och det har varit riktigt tufft att välja ut de fem vinnarna, säger Jani Andersson, vd och auktionsexpert på Metropol Auktioner.

På ett av vinnarbidragen syns sju barn som leker med en plastbåt vid Observatorielunden i Stockholm. Bilden är tagen av Carl Lindhe under 1950-talet.

- Det är ju intressant att så många ungar kunde roa sig med en liten plastbåt i en bäck på det analoga 50-talet, men det behövdes inte så mycket mer på den tiden, säger Carl Lindhe.

På en annan bild, tagen av hobbyfotografen Lars Fredrik Larsson år 1970, pågår en demonstration vid amerikanska ambassaden i Stockholm. Demonstrationen drevs av bland annat riksorganisationen, De förenade FNL-grupperna (DFFG), för att USA skulle lämna Vietnam under kriget.

- Vad det demonstrerades emot framgår ju av plakat-texterna. Jag drällde omkring med kamera rätt mycket på stan på den tiden, säger Lars-Fredrik Larsson.

Vinnarbidragen valdes ut av en jury från Metropol Auktioner. En prisceremoni där vinnarna erhåller sin bild inramad och ett diplom äger rum fredag 21 augusti klockan 14.00, i samband med temaauktionen Stockholm. Fotoutställningen pågår parallellt med visningen för auktionen med tema Stockholm på Sveavägen 116 under fredag 21/8, lördag 22/8, söndag 23/8 och måndag 24/8.

Vinnarbidragen 2020

Observatorielunden, 1950-tal. Fotograf: Carl Lindhe
"Det är ju intressant att så många ungar kunde roa sig med en liten plastbåt i en bäck på det ”analoga” 50-talet men det behövdes inte så mycket mer på den tiden."

Skeppsbron, 1998. Fotograf: Helen Svendgaard
"Jag tog bilden under min fotografiutbildning 1998, bilden är tagen med svartvit film. Mitt projekt var att fota olika platser i Stockholm. Och på den tiden fick jag höra att det fanns planer på att bygga om Slussen."

Korvgubbe i Stockholms C november, 1967. Fotograf: Tommie Lindström
"Jag gick på Kursverksamhetens fotoskola med Christer Strömholms som rektor och det här var mitt tredje år på skolan. Vi hade uppgifter varje vecka och jag var mycket ute i Stockholm och letade motiv. Har alltid gillat gatufotografering.”

Bygget av tunnelbanestation Östermalmstorg ca 1960. Fotograf: Sven-Erik Ryttermalm
"Jag bodde inneboende hos min flickvän på Artillerigatan och gick varje dag över Östermalmstorg till mitt arbete hos Robert Bosch AB på Birger Jarlsgatan 25. Jag tog bilden med min Pentax. Kommer inte ihåg tiden exakt men det bör vara våren 1960."

"Vad det demonstrerades emot framgår ju av plakat-texterna. Jag drällde omkring med kamera rätt mycket på stan på den tiden."

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jani Andersson, vd Metropol Auktioner, tel: 08-6734890.