Metsä Group: 70 % av skogsägarna väljer högstubbar

Metsä Group frågar alltid i samband med virkesaffärer om man får tillverka konstgjorda högstubbar i samband med avverkningen. 70 procent av skogsägarna vill att man tillverkar konstgjorda högstubbar som ökar skogarnas mångfald i deras skog.

Vid de gallringar och slutavverkningar som Metsä Group utför, tillverkas två konstgjorda högstubbar per hektar om skogsägaren ger sitt tillstånd. Konstgjorda högstubbar är skogsägarnas frivilliga insats för skogsnaturen. Konstgjorda högstubbar tillverkas genom att kapa ett träd på 2–4 meters höjd, varvid det blir en hög ”stubbe” i skogen. Vid valet av konstgjorda högstubbar väljer man i första hand lövträd.

Metsä Group pressmeddelande 24.2.2017

”Skogsägarna har tagit mycket väl emot den nya naturvårdsåtgärden. Vi tillverkar högstubbar vid 70 procent av våra affärer. Det är en enorm andel för en helt ny åtgärd”, säger miljöchef Janne Soimasuo.

De affärer som har gjorts under de senaste månaderna producerar tiotusentals kommande hålträd i våra skogar – med den här farten blir det hundratusentals högstubbar på några år.

Två nya hålträd per hektar är en betydande ökning ur fåglarnas synpunkt, eftersom det i genomsnitt häckar 1–4 fågelpar per hektar i de finländska skogarna. De konstgjorda högstubbarna börjar murkna på några år och de är nyttiga för många rötsvampar, insekter och skogsfåglar. Till exempel talltitan kan göra ett bohål i en murknande björk”, säger Soimasuo.

Metsä Group har redan tidigare tillverkat högstubbar om skogsägaren har bett om det. Det nya är, att man nu tillverkar högstubbar vid alla gallringar och slutavverkningar och att man ber alla skogsägare om tillstånd. Praxisen har varit i bruk sedan början av oktober i fjol.

”Yngre och äldre gallringsbestånd är sådana skogsmiljöer, där det finns minst död ved. Död eller murken ved är en kritisk faktor som många organismer inte klarar sig utan. Tillverkning av högstubbar är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att öka mängden död ved i skogen”, säger Soimasuo.

Metsä Groups virkesförbrukning ökar märkbart och vi vill bära ett ännu större ansvar än tidigare för hållbar användning av skog.

Bilder på konstgjorda högstubbar finns här.

Mer information om konstgjorda högstubbar på vår webbplats.

Koncernkommunikation

Tilläggsuppgifter:
Janne Soimasuo, miljöchef, Metsä Group, tfn 0500 587 099
Krista Kimmo, kommunikationschef, Metsä Group. tfn 050 526 4911

www.metsagroup.com

Metsä Group är en föregångare inom bioekonomin och använder förnybart trä från hållbart skötta nordiska skogar. Metsä Group fokuserar på virkesanskaffning och skogstjänster, träprodukter, massa och kartong av färsk träfiber samt mjuk- och matlagningspapper.

Metsä Groups omsättning 2016 uppgick till 4,7 miljarder euro och antalet anställda är cirka 9 600. Koncernen är verksam i drygt 30 länder. Metsä Groups moderföretag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 1041 000 finska skogsägare.